Pandemia a dus la închiderea multor rafinării și în Statele Unite.
Acest boom electric încă nu s-a materializat, dar cererea de combustibil fosil rămâne robustă, ceea ce duce la o penurie în timp ce Europa cumpără în prezent motorină rusească pentru a umple golul, dar achzițiile vor înceta, în februarie, agravând și mai mult o situația.
Stocurile generale în cele 16 țări europene importante analizate de Euroilstock au fost cu 11% mai mici în septembrie față de septembrie 2021 și cu 13% mai mici decât în septembrie 2019., arată Argus. Această cifră reflectă motorina, benzina și kerosenul.
Stocurile de produse distilate ale Europei erau de 360 de milioane de barili la finalul lui septembrie cel mai mic din această perioadă a anului din 2007 încoace, potrivit sursei citate.
Piața, conform specialiștilor, este acum într-o situație care în trading se numește “backwardation”: prețul mărfii cu livrare mai devreme în viitor este mai mare decât cel al aceleiași mărfi cu livrare mai târziu, ceea ce arată presiunea.
“Însă toate șocurile care au determinat până acum eliberarea de cantități din rezervele europene sunt mai mici decât cel previzibil din această iarnă, când Europa va opri prin lege importurile rusești. Cu cât sunt folosite mai multe cantități din rezerve până atunci, cu atât mai puține vor fi pentru a stabiliza piețele mai târziu”, conchide Argus.
Embargoul asupra importurilor de petrol pe cale maritimă din Rusia, de la începutul lui decembrie, va fi urmat în februarie de un embargou asupra livrărilor de carburanți rusești.
Peste ocean, stocurile de distilate au scăzut la 106 milioane de barili, adică cel mai scăzut nivel de când au început înregistrările, în 1982, conform Reuters. Rafinăriile americane se pregătesc pentru o posibilă oprire a exporturilor de combustibili pentru aprovizionarea pieței locale.
În România, prețurile cresc
Consumul mediu anual în România este de circa 7,3 milioane de tone de carburanți, dintre care 5,9 milioane de tone motorină, dintre care doar circa două treimi se produce în cele trei rafinării din țară, restul se importă, potriovit Economica.net. Ceea ce înseamnă că țara va fi afectată și de embargoul rusesc asupra țițeiului și de cel asupra produselor petroliere.
În momentul de față, cel mai ridicat preț pentru un litru de motorină este în Timișoara, de 9,04 lei. În ceea ce privește situația pe București, aici cel mai ridicat preț este de 9,01 lei, preț care a crescut de la 1 octombrie cu aproape 60 de bani.
La 1 octombrie, pentru un litru de motorină plăteam 7,95 lei. În ceea ce privește un litru de benzină, aici creșterea este de aproape 50 de bani în doar 23 de zile, iar asta pentru că la 1 octombrie era 6,60 lei, iar acum este 7,05 lei.
Dacă ar fi să ne uităm la evoluția unui plin în comparație cu 1 octombrie, în prezent pentru un plin compus din 50 de litri de motorină plătim cu 28 de lei mai mult decât la începutul lunii și pentru un plin de 50 de litri de benzină plătim cu 22 de lei mai mult, în doar 23 de zile.
Totul pentru că la 1 octombrie un plin compus din 50 de litri de benzină era 330 de lei, iar acum este 352 de lei.
Analiștii susțin că diferența este atât de mare între un litru de benzină și unul de motorină, iar asta pentru că România nu produce suficientă motorină, astfel încât să acopere totalul necesar, pe când la benzină este complet opusul.