Corpul de Control al premierului Ludovic Orban a finalizat verificările la CFR Călători, care au vizat perioada 1 ianuarie 2017 – 31 decembrie 2019. Au fost evaluate, între altele, modul în care se respectă legea și normele interne, precum și felul în care au fost realizate programele anuale de investiții. Capitolul cheltuieli a fost, de asemenea, vizat. Rezultatele verificării au fost transmise mai multor instituții, inclusiv Direcției Naționale Anticorupție.
Corpul de Control al prim-ministrului a terminat verficările la CFR Călători
Guvernul României a transmis, marți, că a fost finalizată verificarea efectuată de Corpul de Control al premierului la Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători”. A fost analizată activitatea societății din perioada 1 ianuarie 2017 – 31 decembrie 2019.
„Acțiunea de control a avut ca obiective verificarea și evaluarea modului de respectare a prevederilor legale și a normelor interne privind organizarea și funcționarea societății, a prevederilor legale ce reglementează guvernanța corporativă și a celor ce asigură cadrul normativ incident atribuirii, încheierii și derulării contractelor de achiziții sectoriale. Totodată, a fost verificat modul în care au fost realizate programele anuale de investiții, precum și de respectarea prevederilor legale cu privire la constituirea și realizarea veniturilor și angajarea, respectiv efectuarea cheltuielilor”, a transmis Guvernul, într-un comunicat.
Eveniment - 26 mar, 07:20
Raportul întocmit a fost trimis premierului, Ministerului de Finanțe, Ministerului Transporturilor, Societății CFR Călători, dar și DNA, „spre informare și valorificare”.
Pe 8 aprilie, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, declara că veniturile CFR Călători au scăzut cu 75%, în contextul crizei COVID-19. În jur de 400 de salariaţi se aflau în şomaj tehnic.
Concluziile Corpului de Control, după verificările la CFR Călători
Guvernul a publicat o sinteză a acțiunii de control efectuată la Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” S.A.. Se desprind de aici o serie de concluzii:
- Modificările succesive ale structurii organizatorice au avut ca rezultat, în cele din urmă, existența unui număr de două compartimente funcționale cu activitate stabilită (prin Regulamentul de Organizare și Funcționare) în domeniul resurselor umane. Între aceste compartimente, care aparțin unor lanțuri decizionale paralele, nu au fost prevăzute relații funcționale.
- În perioada verificată, în Consiliul de Administrație au fost numite 22 de persoane. Administrarea CFR Călători s-a realizat în lipsa unor indicatori-cheie de performanță integrați contractului de mandat încheiat cu membrii CA, fără stabilirea unor obiective și criterii de performanță.
- Contractul de mandat al unuia dintre administratori provizorii, numit în luna iunie 2015, a încetat după 4 ani, dar acesta a continuat să participe la ședințele Consiliului de Administrație și a contribuit în mod direct, la adoptarea a șapte decizii, iar prin împuternicit, la adoptarea altor patru decizii.
- Structura CA a fost incompletă în diferite intervale de timp.
- În perioada 20.04.2018-15.05.2018 un număr de 12 decizii ale CA au fost adoptate cu un număr de șase administratori, deși lege aspune că numărul ar trebui să fie impar.
- În ceea ce privește 6 automotoare, introduse la reparație în perioada 11.04.201-17.05.2018, a căror reparații au fost finalizate, s-a constatat faptul că CFR Călători a achitat, integral, serviciile de bază efectuate de prestator, în valoare de 7.236.277,55 lei și cele suplimentare, în valoare de 1.960.516,43 lei, deși prestatorul nu a respectat termenele de execuție prevăzute contractual în cazul unui număr de 4 dintre acestea.
- 6 dintre cele 12 automotoare, ce au făcut obiectul Contractului subsecvent nr. 46/2018, sunt și în prezent imobilizate la societatea reparatoare.
- În privința parcului activ de vagoane, CFR călători a estimat un deficit de aproximativ 25.000-30.000 de locuri și a identificat diverse probleme la diferitele categorii (serii) de vagoane deținute, care împiedică respectarea standardelor de confort și accesibilitate.
:format(webp):quality(100)/http://b1.ro/thumbs/int/2020/04/28/-455215.jpg)
- În anul 2017 CFR Călători nu a realizat/finalizat niciun proiect de investiții ce a avut ca obiect modernizarea sau achiziția materialului rulant, iar în perioada 2018-2019 unele dintre proiectele de investiții în acest domeniu au fost realizate parțial sau nu au fost realizate.
:format(webp):quality(100)/http://b1.ro/thumbs/int/2020/04/28/-455214.jpg)
- Tendința de creștere a cheltuielilor totale în perioada 2014-2018 este direct determinată de evoluția crescătoare a valorii cheltuielilor cu personalul în această perioadă, pe fondul diminuării numărului de angajați (numărul mediu de angajați a fost în 2014: 13.195 persoane, iar în 2018: 12.782 persoane).
:format(webp):quality(100)/http://b1.ro/thumbs/int/2020/04/28/-455213.jpg)
:format(webp):quality(100)/http://b1.ro/thumbs/int/2020/04/28/-455212.jpg)
- Analiza structurii cheltuielilor efectuate de CFR Călători în perioada 01.01.2017-30.06.2019 a relevat faptul că ponderea cheltuielilor cu personalul din totalul cheltuielilor de exploatare a devenit cea mai mare în 2018 (36,05%) și primul semestru al anului 2019 (38,71%), devansând ponderea cheltuielilor materiale (35,85% în 2018 și 35,62% în semestrul 1 2019).
Documentul integral poate fi consultat AICI.