Pandemia de coronavirus, care a izbucnit în China la sfârșitul anului 2019, a dus la schimbări importante în majoritatea domeniilor, cel din turism, dar și al transporturilor fiind unele dintre cele mai afectate.
Astfel că, regulile de distanțare socială ar urma să fie valabile inclusiv în avioane, motiv pentru care prețul biletelor ar putea să crească semnificativ, mai ales că a fost propus ca scaunul din mijloc să rămână gol.
În acest context, Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA, n.r.) a declarat, într-un comunicat de presă, că susține purtarea măștilor de către pasageri și echipaj, în timp ce se află la bordul aeronavelor, însă critica propunerea de a fi lăsat gol scaunul din mijloc.
Alexandre de Juniac, directorul General și CEO al IATA, a declarat că siguranța pasagerilor și a echipajelor este primordială, iar industria aviatică lucrează cu autoritățile și guvernele pentru a relua zborurile, în siguranță.
”Dovezile demonstrează faptul că riscul de infectare la bordul aeronavelor este redus. Vor fi luate măsuri suplimentare de protecție, cum ar fi purtarea maștilor de către pasageri și echipaje. Trebuie să oferim soluții care să inspire încredere pasagerilor că pot zbura în siguranță, păstrând totodată un cost accesibil al biletelor de zbor. Lipsa oricăreia dintre acestea nu va avea niciun beneficiu pe termen lung”, a adăugat el.
IATA recomandă ca și acțiuni de reducere a riscului, oricum scăzut, de infectare la bordul aeronavelor, obligativitatea purtării măștilor de protecție, atât de către pasageri, cât și de către echipaje, însă asociația, care reprezintă 290 de companii aeriene, însumând 82% din traficul aerian internațional, recomandă și alte reguli temporare.
Mai precis, aceasta propune controlul temperaturii pasagerilor, echipajului și angajaților aeroporturilor, implementarea unor proceduri de îmbarcare/ debarcare menite să reducă contactul cu alți pasageri sau cu echipajul, limitarea deplasărilor în avion în timpul zborului, dezinfectarea și igienizarea frecventă a aeronavelor, dar și proceduri simplificate de catering, pentru reducerea deplasarii echipajului și a interacțiunii cu pasagerii.
Mai mult, atunci când vor fi eficiente și disponibile pe scară largă, testările COVID-19 sau pașapoartele de sănătate ar putea fi, de asemenea, incluse ca măsuri temporare de biosecuritate.
Asociația Internațională a Transportului Aerian nu recomandă restricționarea utilizării „scaunului mijlociu” pentru a crea distanțare socială în timpul aeronavei, spunând că, ”dovada, deși este limitată, sugerează că riscul de transmitere a virusului la bordul aeronavelor este scăzut chiar și fără măsuri speciale”.
Există mai multe motive pentru care noul coronavirus, răspândit în principal prin împrăștierea în aer a microparticulelor respiratorii infectate, nu a dus la o creștere a numărului de infectări la bordul aeronavelor, potrivit documentului: pasagerii au interacțiuni față în față limitate,scaunele oferă o barieră pentru transmiterea virusului,fluxul de aer, direcționat de la tavan spre podea, reduce și mai mult potențialul de transmitere a virusului în cabină și filtre de aer HEPA din dotarea aeronavelor moderne dezinfectează eficient aerul din cabină, asistate suplimentar de nivelul ridicat de circulație al aerului proaspăt.
Totodată, conform asociației, chiar dacă va fi pusă în aplicare regula unui loc liber între pasageri, aceasta nu va oferi o separare de 1-2m, așa cum recomandă autoritățile, lățimea medie a scaunului fiind mai mică de 50 cm.
Impunerea măsurilor de distanțare socială în aeronave ar schimba fundamental economia aviației, deoarece factorul de încărcare se va reduce la maxim 62%, care este cu mult sub cel al limitei de profitabilitatea industriei, respectiv de 77%.
Cu mai puține locuri de vândut, costurile unitare ar crește brusc. Față de 2019, tarifele aeriene ar trebui să crească între 43% și 54% în funcție de regiune.
Mai precis, în Africa și Orientul Mijlociu creșterea va fi de 43%, în Asia Pacific de 54%, în Europa de 49%, în America Latină de 50%, în America de Nord de 43%, iar în Asia de Nord de 45%.
Alexandre de Juniac a afirmat că companiile aeriene luptă pentru supraviețuire, iar păstrarea scaunului din mijloc neocupat va crește costurile.
”Dacă această măsură va fi compensată prin creșterea tarifelor, epoca călătoriilor accesibile va lua sfârșit. Pe de altă parte, în cazul în care companiile aeriene nu pot recupera costurile prin creșterea tarifelor, vor falimenta. Niciuna dintre acestea nu reprezintă o opțiune bună atunci când lumea va avea nevoie de conectivitate puternică pentru demararea recuperării din criza economică devastatoare generată de COVID-19”, a conchis acesta.