Autoritatea de reglementare în comunicaţii (ANCOM) dorește dereglementarea pieței comunicațiilor fixe invocând dezechilibre competiționale și cerând acces la ce nu au – rețele fixe – după ce până acum au avut acces reglementat la rețeaua Telekom/RomTelecom dar nu l-au folosit.
ANCOM a ignorat cota de piaţă „dominantă” a RCS&RDS pe internet fix şi a supraestimat în mod eronat gradul de concurenţă de pe piaţa locală de profil atunci când a decis să propună amânarea reglementării accesului la marile reţele de comunicaţii fixe din România, susţin Orange şi Vodafone, liderii pieţei locale de telefonie mobilă, în replică la propunerea formulată de arbitrul pieţei de a mai studia din nou această „problemă” doar peste aproximativ trei ani, scrie Ziarul Financiar.
“Era poziția firească a unor mari operatori de a încerca să ofere pachetul maxim de servicii, de a-și întări poziția pe piață, care vine însă în contradicție cu dezideratul unei piețe competitive – jucători cât mai mulți și cât mai egali”, consideră Nicolae Oacă, fost consilier al preşedintelui ANCOM.
Analistul telecom afirmă că principala problemă competițională este lipsa accesului operatorilor de rețele fixe la rețelele mobile cu acoperire națională, iar ANCOM ar trebui urgent să reglementeze (inclusiv tarife și condiții rezonabile) accesul acestora la rețelele mobile cu acoperire națională, scrie consultantul telecom într-un editorial pentru Hotnews.
“Romania, era una dintre puținele țări (Bulgaria?) din UE fără operatori de rețele mobile virtuale din UE, deși în ultima vreme marii operatori clamau că ar fi deschis rețelele! Era rezultatul refuzului de peste 10 ani al marilor operatori de rețele mobile de a deschide rețelele altor operatori, evitând astfel noi competitori. Astăzi există un singur operator virtual, Lycamobile, care a căpătat recent acces la rețeaua Telekom M”, mai spune Oacă.
O altă anomalie a pieței noastre de comunicații mobile o constituie marile tarifele de terminare în rețelele mobile, declară conilierul: “De prea mult timp, mult prea mari și mai mari decât tarifele de terminare în rețelele fixe, care fac ca operatorii mici de rețele fixe să subvenționeze marii operatori mărindu-le veniturile pe seama utilizatorului final”.
“Eforturile CE de a pune pe costuri tarifele de terminare a dus la micșorarea acestora în ultimii ani în UE. Astfel, ANCOM stabilea noi tarife de terminare în rețelele mobile, 0,0096 euro/minut de la 1 aprilie 2014, cu o întârziere de cel puțin 15 luni. Pe lângă marea întârziere a punerii pe costuri a tarifelor de terminare în rețelele mobile, adică venituri mărite pentru marii operatorii mobili încă minim 15 luni, ANCOM s-a lăsat convinsă de marii operatori să pună tarife de terminare mai mari decât în țările vest europene, 0,0096 euro/minut, mult prea mari pentru România, neglijând astfel diferențe de dezvoltare economică care se regăsesc și în structura costurilor serviciilor (cheltuieli operaționale mai ales) dar și în puterea de cumpărare a românilor. Ținând seamă de dezvoltarea economică, România ar tebui să aibă, alături de Bulgaria, cele mai mici tarife de terminare în rețelele mobile din UE”, adaugă Oacă.
Astfel, ANCOM ar trebui să propună, chiar în acest an, un tarif de terminare în rețele mobile românești de 0,005 euro/minut. Mai mult, pe termen mediu ANCOM ar trebui să ia în considerare reducerea până la zero a tarifelor de terminare în rețelele mobile pentru a echilibra competiția.
„În 13 august 2015, ANCOM sesiza corect că nu există probleme competiționale privind rețelele fixe. Urmeaza să sesizeze că problemele sunt la rețelele mobile și să le remedieze rapid”, afirmă fostul consilier al președintelui ANCOM.
Totodată, expertul telecom afirmă că o piață pefectă este una cu foarte mulți competitori cu cote de piață egale, astfel că dimensiunea oricărui competitor este mică față de intreaga piață, fiecare dintre aceștia nefiind în stare să influențeze decisiv piața.
“Nu este cazul comunicațiilor electronice unde condiții specifice (investiții mari, licențe spectru, etc.) reduc sever numărul competitorilor. Este cazul și al pieței comunicațiilor electronice din România, care deși, conform ANCOM, are peste 750 furnizori de servicii de Internet, circa 40 pentru telefonie fixă și câțiva pentru comunicații mobile, este departe de a fi (perfect) competitivă. De ce? Pentru că cei mai mulți dintre competitori sunt mici, au prezență locală, oferă puține servicii și au, deci, o mică contribuție la competiție, care se desfășoară la nivel național și în oferirea tuturor serviciiilor – telefonie fixă și mobilă, Internet fix și mobil, Tv fix și mobil”, scrie Oacă.
Astfel, pe piață nu contează decât câțiva operatori:
1. Operatorii de rețele mobile naționale: Orange, Vodafone, Telekon și parțial RCS&RDS. Aceștia pot oferi și servicii la punct fix.
2. Operatorii de rețele fixe cu acoperire regional: RCS&RDS, UPC, DCS etc.
“Așadar, principalii operatori care oferă servicii de comunicații electronice sunt – Telekom, care oferă întregul pachet (3×2) de servicii, telefonie, Internet si Tv, la punct fix și mobil prin cele două entități, Telekom și Telekom M, în curs de fuziune, Orange care oferă întregul pachet (3×2 servicii) folosind pentru aceasta și televiziunea prin satelit, RCS&RDS, care deasemena oferă pachetul complet de servicii cu mențiunea că acoperirea rețelelor fixe și mobile este departe a fi naționala, Vodafone, care nu poate oferi servicii Tv la punct fix și de aici o problemă, UPC și DCS, care oferă cele trei servicii numai la punct fix, fapt care este o problemă mult mai mare. Și bineînțeles, restul de operatori mai mici, care oferă numai servicii la punct fix, au această mare problemă”, explica analistul telecom.
Orange Romania, cu 909 milioane euro venituri, și grupul Telekom, cu venituri cumulate de peste 1 miliard euro, sunt liderii pieței.
Cota de piață a grupului Telekom a scăzut continuu, în timp ce cota RCS&RDS și-a mărit în ultimii ani cota de piață, “ajutat și de rețeaua mobilă, probabil, în detrimentul Telekom”, scrie fostul consilier al al preşedintelui ANCOM.
“Se observă un oarecare echilibru între primii patru operatori (Telekom, Orange, Vodafone și RCS&RDS) și un mare dezechilibru între aceștia și restul operatorilor. La finele anului 2014 grupul Telekom avea o cotă de piață de 12,4+17,2=29,6% urmat de Orange cu 25,7%, Vodafone cu 25,7%, RCS&RDS cu 18,3%, UPC cu 4,2% și DCS cu 1,4%”, conchide Nicolae Oacă.