Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a anunțat că instituția pe care o conduce va lansa până la finele anului Monitorul Prețurilor, site ce va afișa prețurile practicate de principalii retaileri pentru produsele care fac parte din coşul zilnic al populaţiei.
„Vrem să creăm, preferabil cu cooperarea retailerilor, o platformă on-line, care va reprezenta un instrument de monitorizare a preţurilor, prin intermediul căreia clienţii vor putea afla unde găsesc mai ieftin produsele de care sunt interesaţi. În acest fel, se va crea o presiune concurenţială asupra magazinelor pentru a oferi preţuri din ce în ce mai bune”, a susținut Bogdan Chirițiu, potrivit Mediafax.
Autoritățile se confruntă cu reticența marilor lanțuri de magazine de a se implica în proiect. Reprezentanții lor susțin că un monitor al prețurilor este dificil de realizat deoarece prețurile se pot schimba chiar și de mai multe ori pe zi.
„Retailerii consideră este complicat să furnizeze preţurile produselor pe care le comercializează. În cele din urmă, după mai multe multe întâlniri şi discuţii cu reprezentanţii fiecărui lanţ de magazine, aceştia au fost de acord cu realizarea proiectului”, a explicat Chirițoiu.
Președintele Consiliului Concurenței a mai afirmat că recent a avut loc o primă întâlnire la nivel tehnic între toate părțile implicate.
„Transparenţa proiectului, faptul că se vor găsi într-un singur loc preţurile de la mai multe magazine şi pot fi comparate, nu trezeşte entuziasm la nivelul tuturor. În ciuda acestui fapt, se pare că aceasta este tendinţa în toată lumea, nu numai la noi şi ca urmare, un asemenea instrument va apărea, indiferent dacă retailerilor le place sau nu”, a susținut Bogdan Chirițoiu.
Acesta a mai susținut că se dorește ca site-ul să poată fi accesat până la finele anului: „Vrem ca proiectul să fie gata până la sfârşitul anului. Însă nu este un lucru uşor de făcut. Noi vom coordona proiectul, în parteneriat cu Guvernul prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), ne vom consulta cu Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii, dar şi cu un ONG, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor”.
Consiliul Concurenţei a început o acţiune de monitorizare a preţurilor înainte şi după aplicarea măsurii de reducere a TVA-ului pentru alimente la 9%.
„Potrivit analizei făcute în lunile mai şi iunie, am observat că, în cazul comerţului modern, aproape întraga reducerea de TVA s-a transmis preţurile alimentelor, acestea înregistrând o scădere de 12%. Acest fapt demonstreză că există o concurenţă puternică între marile lanţuri de magazine. În comerţul tradiţional, însă, scăderea preţurilor a fost de 9% şi e cumva logic având în vedere că între ele concurenţa nu este foarte intensă, iar o altă cauză ar putea fi evaziunea mare din sector”, a menţionat preşedintele Consiliului Concurenţei.