Consiliul Concurenței va monitoriza în această perioadă, la nivel național, aproximativ 600 de magazine, pentru a urmări evoluția prețurilor la principalele categorii de produse alimentare, se arată în raportul prezentat miercuri în Guvern de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, informează Agerpres.
Consiliul Concurenței va monitoriza prețurile produselor alimentare atât înainte de introducerea cotei reduse de TVA la alimente cât și după data de 1 iunie, pentru a verifica dacă efectul reducerii TVA asupra prețurilor la raft se va menține în timp. Categoriile monitorizate vor fi din sectorul cărnii și al preparatelor din carne, legume, fructe, lapte și produse lactate, apă și băuturi răcoritoare, ouă, și produse de bază: ulei, faină, zahăr, orez, paste făinoase, fasole uscată, mălai, dulciuri.
Totodată, vor fi monitorizate categorii pentru care nu se modifică cota TVA, respectiv produse de panificație unde reducerea a fost aplicată în 2013, dar și pentru bere și vin.
Potrivit raportului, pentru intensificarea concurenței în piață, se va implementa în cursul acestui an „Monitorul prețurilor”. Proiectul se va materializa printr-un site care va afișa comparații de prețuri pe categorii și produse alimentare relevante.
„Practic, în acțiunea de monitorizare a impactului reducerii TVA asupra prețurilor practicate la consumatorul final, vor exista trei filtre de monitorizare a prețurilor: solicitările de informații către marii comercianți, colectarea de date la fața locului și informațiile publicate de Institutul Național de Statistică privind evoluția Indicelui Prețurilor de Consum — grupa de mărfuri alimentare. Datele culese vor fi analizate de inspectori din cadrul Consiliului cu expertiză pe zona de retail, statistică și econometrie, iar aceste analize vor arăta în ce măsură reducerea de TVA a fost transferată consumatorilor. Dacă piața de retail este una concurențială, ne așteptăm ca transferul reducerii TVA la alimente să fie resimțit în evoluția prețurilor ia raft. Chiar dacă pot exista fenomene locale de creștere a prețurilor, date de puterea de piață superioară a unor magazine și/ sau a unor producători, la nivelul pieței în ansamblu, astfel de fenomene nu pot fi decât temporare”, arată Consiliul Concurenței.