Schema de ajutor, în valoare de 1,15 milioane de euro, lansată de autorităţile române pentru a sprijini companiile aeriene afectate de pandemia de COVID-19 să reia sau să înceapă zboruri regulate de la şi spre Aeroportul Târgu Mureş din Transilvania ,a primit undă verde d ela Comisia Europeană
Conform schemei, sprijinul public va lua forma subvenţiilor directe de până la maximum 600.000 de euro per beneficiar.
Valoarea ajutorului pe companie va fi calculată pe baza unui scor individual derivat din anumiţi factori de evaluare, cum ar fi, de exemplu, numărul de zboruri pe săptămână. Scopul schemei este de a atenua deficitul brusc de lichidităţi cu care se confruntă beneficiarii din cauza pandemiei şi a restricţiilor pe care Guvernul român a trebuit să le implementeze pentru a limita răspândirea virusului.
Comisia a constatat că schema românească este în conformitate cu condiţiile stabilite în Cadrul temporar privind ajutorul de stat: sprijinul nu va depăşi limita per beneficiar, iar ajutorul va fi acordat cel târziu până la 31 decembrie 2021.
Decizia Comisiei vine în contextul în care luni instituția a deschis o anchetă privind ajutoarele de stat destinate companiilor aeriene din România.
TAROM, compania română de transporturi aeriene deținută de stat, se confruntă de ani de zile cu dificultăți financiare. TAROM a primit de la statul român un împrumut de salvare temporar de aproximativ 36,7 milioane EUR, după aprobarea de către Comisie în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat în februarie 2020.
La 28 mai 2021, autoritățile române au notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei TAROM. Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate.
Planul de restructurare stabilește un pachet de măsuri pentru raționalizarea operațiunilor TAROM, reînnoirea flotei companiei aflate în proces de învechire și reducerea costurilor. România intenționează să sprijine restructurarea printr-o finanțare publică de aproximativ 190 de milioane EUR.
Acest sprijin ar urma să fie acordat sub forma unei injecții de capital, a unei subvenții și a eliminării din bilanț a datoriilor corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane EUR) și a dobânzii aferente.