Coaliția PSD-PNL nu se grăbește cu tăierea cheltuielilor bugetare, în ciuda deficitului care crește de la o zi la alta și a situației economice tot mai precare.
Deși în iunie, deficitul a înregistrat un procent de 2,32% din PIB respectiv suma de aproximativ 37 miliarde de lei, Guvernul vreau să înceapă tăierile cheltuielilor la stat abia de la 1 ianuarie 2024, arată ultima variantă a proiectului de Ordonanță de Urgență obținută de B1 TV și prezentată în exclusivitate în emisiunea Politica zilei de către moderatoarea Ioana Constantin.
Mai mult, unele prevederi menite să reducă deficitul ar urma să intre în vigoare chair de la 1 ianuarie 2025.
Nu același lucru se poate spune și despre creșterea taxelor și impozitelor, pentru că măsurile fiscale pregătite de coaliție ar putea deveni active în doar câteva luni:
Ordonanța prevede scăderea numărului de secretari de stat, a numărului de consilieri de la nivelul birourilor secretarilor de stat sau anularea numărului de posturi vacante neocupate. De asemenea, este prevăzut și transferul Inspectoratelor școlare și al altor structuri deconcentrate, precum Direcțiile de Sănătate Publică din subordinea autorităților centrale, în subordinea autorităților județene:
Cele mai importante prevederi ale actului normativ vizează următoarele:
Numărul funcțiilor de demnitate publică efectiv ocupate la nivelul secretarilor de stat/subsecretarilor de stat/vicepreședinților și a funcțiilor de demnitate publică asimilate acestora se reduce până cel târziu la data de 1 ianuarie 2024 cu minim 20%;
Numărul funcțiilor de demnitate publică la nivelul secretarilor de stat/ subsecretarilor de stat/vicepreședinților și a funcțiilor de demnitate vacante la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se anulează;
Numărul de posturilor de consilieri efectiv ocupate din cabinetele președinților/vicepreședinților din cadrul autorităților de reglementare/ agențiilor/instituțiilor publice de la nivel central, președinților de consilii județene/vicepreședinților, primarilor/viceprimarilor, prefecților/subprefecților precum și a numărului de consilieri din cabinetele conducerii autorităților/ instituțiilor publice de interes local se reduce cu 50% până cel târziu la data de 1 octombrie 2023;
Numărul efectiv al consilierilor din cabinetele președinților/ vicepreședinților/directorilor generali/directorilor generali adjuncți precum și din alte cabinete ale conducătorilor agențiilor/autorităților/instituțiilor autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României se reduce cu 50%.
Salariile de bază inclusiv sporurile personalului încadrat în cadrul agențiilor/autorităților/instituțiilor autonome care se află în coordonarea/ subordonarea/autoritatea Parlamentului României nu pot depăși maxim 80% din nivelul remunerației brute a conducătorului agențiilor/autorităților/instituțiilor autonome;
Numărul de posturi vacante, neocupate, fără personal încadrat, din statele de funcții aprobate potrivit legii la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se anulează;
Structura organizatorică a autorităților și instituțiilor publice trebuie să respecte următoarele cerințe:
a) pentru constituirea unui serviciu este necesar un număr de minimum 10 posturi de execuție;
b) pentru constituirea unei direcții este necesar un număr de minimum 20 posturi de execuție;
c) pentru constituirea unei direcții generale este necesar un număr de minimum 40 de posturi de execuție
Prevederi referitoare la descentralizarea serviciilor publice, transferul proprietății publice asupra unor bunuri ale Statului Român
Începând cu data de 1 ianuarie 2025 serviciile publice aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale se transferă în autoritatea/coordonarea/subordonarea autorităților publice județene;
Fac parte din categoriile de servicii publice aflate în coordonarea/ subordonarea/autoritatea unor autorități publice centrale următoarele:
a) Direcțiile Județene de Tineret și Sport care se află în coordonarea / subordonarea/autoritatea Ministerului Tineretului și Familiei;
b) Direcții județene de Cultură care se află în coordonarea/subordonarea autoritatea Ministerului Culturii;
c) Direcțiile de Sănătate Publică aflate în coordonarea /subordonarea / autoritatea Ministerului Sănătății;
d) Direcțiile Sanitar-Veterinare aflate în coordonarea /subordonarea / autoritatea Autorității Naționale Sanitar-Veterinare;
e) Direcțiile Județene pentru Agricultură aflate în coordonarea / subordonarea /autoritatea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
f) Inspectoratele Generale Școlare aflate în coordonarea /subordonarea / autoritatea Ministerului Educației;
Odată cu descentralizarea serviciilor publice de interes național și transferul activității acestora către autoritățile publice județene are loc și transferul de patrimoniu precum și de resurse financiare alocate sub formă de cote defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
În raport cu condițiile în care se desfășoară activitatea, pot fi acordate personalului salarizat, cu respectarea prevederilor legale, următoarele categorii de sporuri:
(1) Funcționarii publici beneficiază de un spor pentru condiții periculoase sau vătămătoare de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult de 1.000 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat.
”4. Pentru condiții de muncă vătămătoare, personalului Consiliului Concurenței i se acordă un spor de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult 10 de 1.000 lei brut lunar, corespunzător cu timpul efectiv lucrat în aceste condiții.
Locurile de muncă, categoriile de personal și condițiile de acordare a sporului se aprobă de ordonatorul principal de credite, având la bază buletinele de determinare sau, după caz, expertizare, emise de către autoritățile abilitate în acest sens.”
(1) Personalul contractual salarizat potrivit prezentei anexe la cap. II lit. A – lit. E poate beneficia de un spor pentru condiții periculoase sau vătămătoare de până la 15% din salariul de bază dar nu mai mult de 1.000 lei brut lunar, corespunzător timpului lucrat;
(1) În raport cu condițiile în care se desfășoară activitatea, pot fi acordate personalului salarizat potrivit prezentei anexe la cap. II lit. F – lit. H și J, cu respectarea prevederilor legale, următoarele categorii de sporuri:
Până la data de 31 decembrie 2024 institutele naționale de cercetaredezvoltare din subordinea/coordonarea/autoritatea Ministerului Cercetării, Inovării, Digitalizării, Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Academiei Române se comasează în procent de minim 20% din numărul acestora;
Comasarea prevăzută la alin.(1) trebuie să aibă ca rezultat cumulativ:
a) reducerea cu minim 15% a cheltuielilor de personal și a cheltuielilor materiale și servicii;
b) reducerea cu minim 15% a numărului de posturi efectiv ocupate proporțional atât pentru funcții de conducere cât și pentru funcții de execuție
Vezi aici textul integral ultima variantă a Ordonanței de Urgență Proiectul ordonantei pentru reducerea cheltuielilor