Un șofer de 34 de ani care conduce, în București, o Dacia Logan de 1,6 litri trebuie să plătească minimum 1.050 de lei pentru asigurarea oblgatorie, acesta fiind cel mai mare nivel de primă perceput vreodată în România, potrivit profit.ro.
Prețul s-a majorat cu aproape 40%, față de începutul acestui an, iar față de perioada similară a anului trecut, cel mai mic nivel de primă este aproape dublu.
Până în prezent, polița de răspundere civilă auto nu a costat mai mult de 200 de euro.
Creșterile prețurilor s-au produs pentru că cei mai importanți jucători din domeniu se confruntă cu probleme financiare majore, care au fost la rândul lor provocate de politica de vânzări bazată exclusiv pe tarife reduse care s-au demonstrat a fi nesustenabile.
Astra Asigurări a intrat în administrare financiară, iar apoi în faliment din postura de cel mai mare jucător de pe piața asigurărilor, Euroins și City Insurance se află sub planuri de redresare care presupun explicit creșterea tarifelor și reducerea dependeneței față de RCA. Cu toate acestea, Carpatica este aproape de ridicarea licenței după doi ani de redresare și aproape jumătate de an de rezoluție.
În cazul șoferului standard, cel mai mic preț i-l va oferi Carpatica Asig. Asigurătorul percepe un tape de altă parte, rif de 1.050 de lei.
Cel mai sump vinde Groupama, unde tariful se apropie de 1.900 de lei pentru șoferul standard. În aceste condiții, Carpatica Asig poate da falimet, după ce singurul investitor care s-a arătat interesat să preia firma nu a reușit să convingă ASF că are banii necesari pentru a capitaliza Carpatica Asig cu cei 100 de milioane de euro promiși.
Astfel, în cazul în care Carpatica va ajunge la un faliment, prețurile vor urca și mai mult, în contextul în care din ce în ce mai mult firme dispar sau trec prin probleme majore, piața locală asigurărilor auto tinde să se îndreăte către un oligopol care nu poate duce decât la majorarea tarifelor.
O eventuală creștere de preș ar putea veni și după aplicarea incorectă a sistemului bonus/malus, după cum relevă și un studiu al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Autoritatea nu a reușit să determine cu exactitate dacă vinovați pentru inducerea în eroarea a clienților sunt firmele de asigurare sau brokerii, care au acces la baza de date a asigurătorului.
Conform legii, brokerul transmite asigurătorului cererea pentru emiterea unei polițe, iar compania trebuie să verifice în baza de date CEDAM istoricul de daună al clientului.
Sistemul bonus/malus presupune ca șoferii care nu au daune să beneficieze de o reducere a prețului pentru polița obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), în timp ce clienții care au înregistrat daune în ultimii ani vor plăti mai mult decât prețul de bază al asigurării.