Premierul Marcel Ciolacu, președintele PSD, a declarat recent că e nevoie de o reformă fiscală și trebuie ales între cotă unică de 16%, fără absolut nicio excepție, sau impozitare progresivă. Subiectul a fost explicat, pentru B1 TV, de Christian Năsulea, profesor de economie mondială.
Acesta a ținut să precizeze că în ambele cazuri e vorba practic de o creștere a taxelor, în condițiile în care guvernanții au promis că în 2024 nu vor crește taxele. Năsulea le-a atras apoi atenția guvernanților că taxele aduc bani la buget în măsura în care oamenii și firmele sunt dispuși să le plătească.
Altfel spus, dacă cetățenii și firmele se vor simți nedreptățiți și vor considera că statul le cere prea mult, vor găsi diverse metode pentru a se sustrage de la plata taxelor. Rezultatul va fi că la bugetul statului se vor strânge mai puțini bani, în loc să se strângă mai mulți.
Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „Bună dimineața, România!”, moderată de Gabriela Mihai și Luiza Cergan pe B1 TV.
„Cumva cred că mediul de afaceri și noi, mediul academic, rămăsesem cu ideea că nu vor mai exista creșteri de taxe. Poate am înțeles noi greșit și ne așteptam că nu vor mai fi anunțate noi creșteri de taxe deja, pentru că în 2024 ni s-a spus că nu vor crește taxele…
Aflăm acum că se discută o creștere a taxelor pentru anul viitor, iar dacă e să fie respectat Codul Fiscal, înseamnă că se va vota ceva până la sfârșitul anului și urmează să avem minim șase luni în care să ne obișnuim, să ne pregătim pentru o creștere de taxe care să aibă loc la mijlocul anului următor.
Nu cred că așa se va întâmpla, pentru că ne-am obișnuit că vin astfel de schimbări peste noapte. Deci dacă se votează ceva acum, ne putem aștepta ca regulile noi să se aplice de la 1 ianuarie.
Deci deja avem o problemă, că ni s-a promis ceva și pare că promisiunea nu va fi respectată nici pentru mediul de afaceri, nici pentru cetățeni, care sunt toți vizați de o nouă creștere a taxelor”, a declarat Christian Năsulea.
Întrebat ce anume înseamnă o cotă unică de 16%, profesorul a explicat: „Înseamnă, în teorie, o creșteer mare a veniturilor la bugetul de stat, dar se face acest lucru crescând impozitarea muncii semnificativ, că de la 10 la 16% impozit pe veniturile oamenilor, vom avea o diferență mare, care se va simți la bugetul de stat, că nu sunt foarte multe feluri în care angajații să poată să evite acest lucru.
Deja suntem în situația în care avem o taxare a muncii care e considerată a fi prea mare de majoritatea specialiștilor, când se uită la contextul economic. Deci pentru cetățeni e o problemă clar această variantă.
Pentru firme e de asemenea o problemă, dar aici aș atrage atenția asupra unui lucru. Guvernul n-ar trebui să piardă din vedere un lucru: taxele funcționează atât timp cât oamenii sunt dispuși să le plătească. Deja avem multă experiență în această țară cu eficiența scăderii taxelor când Guvernul vrea să colecteze mai mulți bani”, a explicat profesorul de economie mondială.
Acesta a insistat că dacă oamenii și companiile se vor simți nedreptățiți că statul le cere prea mulți bani, vor găsi metode de a nu mai plăti din taxele respective: „O creștere a impozitării de forma aceasta va determina mulți români să-și mute salariile la negru sau să găsească alte soluții, că impozitarea muncii ar urma să fie mult mai mare”.
„Pe de altă parte, această discuție a unei taxări, a cotei unice de 16% pentru absolut toată lumea poate are sens când vine vorba de taxarea de 16% și pe salarii, și pe profiturile companiilor, dar nu și când vorbim de taxarea dividendelor, că aici sunt destul de mulți investitori în România care sunt aici scriptic, au firme, hârtiile la noi, pentru că în continuare au un regim fiscal mai favorabil decât în alte țări. Dacă ne ducem de la 8 la 16% impozit pe dividende, din toate calculele reiese că motivația va fi suficient de puternică așa încât vasta majoritate a acestui tip de ivnestitori să-și mute afacerile în Bulgaria, Cipru, Olanda, alte țri care oferă facilități”, a mai susținut Năsulea.
Cât despre impozitarea progresivă, Christian Năsulea a explicat: „Din punctul meu de vedere, ideea de impozitare progresivă nici n-ar trebui luată în discuție în România pentru că, din toate studiile pe care le avem cu privire la predispoziția pentru plata taxelor și impozitelor în cultura românească, ideea de cotă progresivă e perceptă ca fiind inechitabilă. Oamenii care câștigă mai mult pentru că muncesc mai mult consideră că e la limită OK să plătească toată lumea același procent, aceelași taxe și impozite ca procent. Când începem să penalizăm oamenii și companiile care reușesc să producă mai mult, că muncesc mai mult, vom vedea iar ce ar fi trebuit să fim familiarizați de dinainte de 2007, când aveam cotă progresivă, și mecanisme de evitare a plății taxelor și impozitelor care vor fi legale. Deci nu vorbim de evaziune fiscală în niciun caz, ci de mecanisme pe care oamenii vor începe să le folosească așa încât să se protejeze de un sistem fiscal pe care-l vor percepe ca fiind ienchitabil”.
În schimb, a continuat Năsulea, ar trebui găsite soluții pentru „reîntregirea cotei unice”: „De ce nu o cotă unică de 10%, care în practică s-ar putea să aducă mai mulți bani în bugetul statului?”.