Care e orașul surpriză plasat pe locul 2 în topul profiturilor din România: Nu este vorba despre Cluj

Publicat: 31 10. 2024, 13:24
sursă foto: captură YT

Veniturile totale ale firmelor din România au crescut de 6,5 ori în ultimii 15 ani, de la 400 miliarde de lei în 2008 la peste 2.600 miliarde de lei în 2023, arată studiul „Profil de Antreprenor 2024” citat de Hotnews.

București concentrează 37% din totalul profiturilor în România, față de 45% cât avea

Rata de creștere a profitului net total al firmelor din România a fost mai mare decât cea a creșterii veniturilor. Astfel, profitul net al companiilor a ajuns în 2023 la valoarea de 223 miliarde de lei, de 10 ori mai mare decât valoarea înregistrată la finalul anului 2008.

În ultimii 15 ani, profitul net în mediul urban a crescut cu 57%, semnificativ mai rapid decât în mediul rural, unde creșterea a fost de doar 39%.

Acest decalaj evidențiază dificultatea mediului rural în transformarea veniturilor în profit net, având costuri operaționale mai mari și o eficiență mai scăzută decât în urban.

București continuă să concentreze cea mai mare pondere a profitului net, de 37% din totalul profiturilor obținute de afacerile din România. Totuși, această pondere s-a mai redus în ultimii ani, în 2014, de exemplu, fiind de 45%.

Surpriza vine de la un oraș cu doar 30.000 de locuitori

Mioveni este singurul oraș care a reușit să concentreze aproximativ 2,2% din profitul net total național anual, datorită industriei auto. Și e un oraș de 30.000 de locuitori. În evoluția lui spectaculoasă nu e vorba doar despre Dacia – Renault, ci și despre firmele care lucrează ca furnizori aici, în Mioveni, județul Argeș.

În ceea ce privește veniturile firmelor din ultimii 15 ani, creșterea medie anuală a fost de 148 miliarde de lei. Centrele urbane au însumat peste 60% din veniturile totale ale companiilor. Alături de București și Ilfov, se remarcă județele Argeș, Cluj și Timiș.

„Raportul Profil de antreprenor 2024 arată că, în pofida provocărilor, antreprenorii români demonstrează o reziliență remarcabilă și un potențial semnificativ de creștere. Extinderea internațională, creșterea bazei de clienți și adoptarea tehnologiilor avansate sunt considerate priorități esențiale.

Pentru a atinge aceste obiective, este necesară o îmbunătățire a ecosistemului antreprenorial, prin acces mai bun la finanțare, suport educațional continuu și politici favorabile dezvoltării afacerilor.”- Vlad Craioveanu, CEO & Cofondator, Impact Hub Bucharest.

Din perspectiva numărului de firme, la începutul anilor ’90, doar câteva procente dintre afaceri se regăseau în rural, în timp ce astăzi, 32% dintre ele sunt localizate aici. Mediul urban continuă să domine peisajul antreprenorial, cu 68% din afaceri în orașe și municipii, din care aproape 19% sunt doar în București.

În zona București-Ilfov, în Cluj, în Timiș și în alte centre urbane din vestul țării există o densitate de peste 100 de firme și freelanceri la 1.000 de locuitori. Cele mai reduse niveluri ale densității de firme în raport cu populația sunt înregistrate în regiuni rurale din anumite zone ale Moldovei și Munteniei, unde se înregistrează între 11 și 31 de firme la mia de locuitori.

Din punct de vedere al numărului de afaceri, cea mai densă zonă este comuna Sfântul Gheorghe (TL) cu 315 companii/ 1000 locuitori rezidenți. De asemenea, în primele 5 se regăsesc localitățile Crișan (TL), Costinești (TL), Brebu Nou (CS) și Afumați (IF), toate având densități ale afacerilor de peste 250 afaceri/ 1000 locuitori rezidenți.

20% din companiile înființate în 1990 sunt active în 2024. Durata medie de viață a unei companii în România: 11 ani
Între 1990 și 2024, mediul de afaceri din România a trecut prin multe schimbări, reflectând adaptarea la economia de piață. După o explozie de noi firme în anii ’90, am văzut o scădere, urmată de o revenire puternică după anul 2000, cu momente de vârf în 2007 și 2017.

Din totalul celor peste 80.000 de companii înființate în 1990, doar 16.000, respectiv 20% din total, mai sunt active în 2024.