Cantități mari de deșeuri încă mai trec granițele României, în special prin județele din vestul țării, încărcătura acestor transporturi fiind declarată bunuri second-hand, donații inclusiv către asociații înființate pe lângă diverse lăcășuri de cult, fiind vorba chiar de curse cu obiecte personale sau de uz gospodăresc.
Austria, Olanda, Belgia, dar mai ales Germania și Italia sunt țările predilecte de unde se expediazã astfel de ”mărfuri”, relevă documente oficiale analizate de Profit.ro.
Astfel, un document oficial arată că: ”Cea mai mare problemă identificată o reprezintă deșeurile de haine și textile uzate, încălțăminte uzată, vehicule scoase din uz, deșeuri de aparatură electrică și electronică disimulate în echipamente electrice și electronice second-hand, în special panouri fotovoltaice, tonere de imprimante, anvelope uzate/deșeu, diverse obiecte de uz casnic, astfel reușind să se ocolească într-o proporție extrem de îngrijorătoare sistemele de monitorizare a operațiunilor cu deșeuri, prin declarații verbale și o susținere a punctului de vedere că transporturile conțin bunuri, și nu deșeuri.”
Potrivit documentului citat, cantități mari, aproximativ 50 până la 100 de camioane pe săptămână, treceau granițele României în special prin vestul țării (Arad, Bihor).
De asemenea în portul/vama Constanța se aflau containere maritime care așteaptă intrarea în România, încărcătura acestora fiind declarată drept bunuri second-hand, donații, inclusiv către asociații înființate pe lângă diverse lăcașuri de cult, chiar curse cu obiecte personale, sau obiecte de uz gospodăresc, care necesită punctul de vedere avizat al ANPC și, evident, aprobarea sau interzicerea accesului pe teritoriul României.
”Astfel, fenomenul de introducere în România a deșeurilor diverse, disimulate în mai multe categorii de așa-zise bunuri second-hand, pe câteva fluxuri cunoscute de intrare, în special prin granițele de vest, dar și prin portul Constanța, proliferează.
Ținând cont de faptul că totuși extrem de puține dintre aceste obiecte îndeplinesc criterii minime de calitate pentru a fi clasificate ca bunuri folosite, provenite din afara României și nu deșeuri, problema devine din ce în ce mai acută”, era remarcat în documentul redactat în urmă cu un an.
Conform datelor oficiale, cantități mari, în jur de 50 până la 100 de camioane pe săptămână și chiar mai mult, în principiu de peste 2.000 de tone, treceau și încă mai trec granițele României în special prin vest (Arad, Bihor).
”Astfel, cantități cu mari suspiciuni de a fi în fapt deșeuri și resturi diverse ajung în depozite, unele autorizate chiar din punct de vedere al protecției mediului, altele fiind simple hale și de acolo în principiu în magazinele second-hand din toată țara, dar nu neapărat, o parte importantă fiind totuși în tranzit spre Bulgaria și mai nou Ucraina”, preciza ministerul.
Într-un document din luna decembrie 2024, Ministerul Mediului recunoaște că cea mai mare problemă o reprezintă în continuare deșeurile de haine și textile uzate, deșeuri de aparatură electrică și electronică disimulate în echipamente, în special panouri fotovoltaice și că Austria, Olanda, BENELUX, dar mai ales Germania și Italia rămân zonele predilecte de unde se expediază astfel de ”mărfuri”.
Din documentele oficiale reiese că, odată cu intrarea României și cu granițele terestre în spațiul Schengen, astfel de transporturi ar putea să nu mai fie oprite, ca regulă, la granița cu Ungaria.