Baie de sânge în industria Germaniei: Disponibilizări în masă și politicieni bâjbâind după răspunsuri

Publicat: 27 11. 2024, 14:38
Cancelarul Germaniei, Olaf Scholz. Foto: Hepta.ro / DPA Images / Michael Kappeler

Pe măsură ce disponibilizările lovesc lucrătorii germani din industria auto și siderurgică, sindicatele amenință cu greve la scară largă, iar politicienii caută panicați soluții, anunță Politico.

Grevele de avertisment vor avea loc înainte de 9 decembrie

În timp ce Volkswagen amenință că va închide fabricile germane pentru prima dată în istoria de 87 de ani a companiei, politicienii care au protejat, de zeci de ani, lucrătorii de disponibilizări în masă, se luptă să vină cu răspunsuri pe fondul frustrării în creștere a lucrătorilor.

În inima celui mai mare producător de automobile din Germania, Volkswagen, politicienii au reușit de mult să prevină ce e mai rău. Acum, se pare, nu mai pot.

În timp ce Volkswagen amenință că va închide fabricile germane pentru prima dată în istoria de 87 de ani a companiei, politicienii care au protejat lucrătorii de zeci de ani de disponibilizări în masă se luptă să vină cu răspunsuri pe fondul creșterii frustrării angajaților și a amenințării grevelor masive.

Grevele de avertisment vor avea loc înainte de 9 decembrie, înaintea următoarei runde de negocieri cu conducerea privind reducerea costurilor, însă vor fi urmatee de acțiuni mult mai ample în cazul în care discuțiile vor merge prost. „Există posibilitatea unei acțiuni industriale la scară mai largă”, anunță sindicatele. „Suntem pregătiți pentru asta.”

Provocările vin într-un moment în care guvernul Germaniei nu poate acționa după prăbușirea coaliției de guvernământ format din trei partide la începutul acestei luni.

Ar putea trece câteva luni până când Germania va avea un nou guvern, deoarece negocierile dintre părți ar putea dura mult după alegerile din 23 februarie. Chiar și atunci, frâna constituțională a datoriilor țării, care limitează cheltuielile, este probabil să limiteze puterea noii coaliții.

În Germania există puține simboluri mai puternice ale problemelor economice în creștere ale țării decât declinul VW. Pe fondul scăderii profiturilor, scăderii vânzărilor în Europa și prăbușirii pieței sale principale din China, producătorul auto a anunțat la sfârșitul lunii trecute că intenționează să închidă fabricile din Germania.

Industria este responsabilă pentru 11% din locurile de muncă din producție din Germania

Investițiile timpurii în tehnologia mașinilor electrice au fost afectate de întârzieri și costuri ridicate, făcând VW să rămână în urma rivalului american Tesla și a BYD din China.

Dacă președintele ales al SUA, Donald Trump, își va îndeplini acum amenințarea de a impune tarife la importurile europene, aceasta ar agrava și mai mult situația deja dificilă pentru lucrătorii din fabricile germane.

Necazurile lui VW sunt o parabolă pentru industria germană în sens mai larg, producătorii din întreaga țară reducând locurile de muncă. Apariția constantă a știrilor economice proaste a crescut săptămâna aceasta, producătorul de oțel Thyssenkrupp a anunțat că ar putea renunța la până la 11.000 de angajați până în 2030.

Dar problemele din sectorul auto vor lovi Germania în mod deosebit de puternic. Industria este responsabilă pentru 11% din locurile de muncă din producție din Germania, dincolo de mărcile de mașini.

Bosch a anunțat că va reduce 3.500 de locuri de muncă; ZF Friedrichshafen are în vedere concedierea a cel puțin 12.000 de angajați până în 2030; Continental urmărește să reducă 5.500 de poziții la nivel mondial.

Starea deplorabilă a industriei din Germania lovește Europa într-un moment în care Franța, a doua cea mai mare economie a UE, se confruntă cu propriile tulburări crescânde.

Acolo, figura de extremă dreaptă, Marine Le Pen, amenință că va doborî fragilul guvern de coaliție al țării, votând împotriva bugetului prim-ministrului Michel Barnier – o mișcare care ar provoca teamă pe piețele financiare.

În Germania, combinația dintre știrile economice îngrozitoare și paralizia politică stimulează furia înaintea alegerilor anticipate planificate din 23 februarie. Este foarte probabil ca această furie să aibă un impact asupra Partidului Social Democrat (SPD) al cancelarului Olaf Scholz, susținătorul tradițional al sectorului muncii, care se confruntă deja cu cifre sumbre ale sondajelor.