Transelectrica: ‘Până în 2025 trebuie să dublăm capacitatea de transport transfrontalier a energiei electrice’. Ce proiecte a anunțat compania
EXCLUSIV ONLINE // România mai are foarte puțin timp la dispoziție pentru a-și mări capacitatea de transport a energiei electrice, de a înveşti în reteal şi de a-şi crea interconectori cu alte state vecine, a declarat Adrian Șuța, Director Direcţia pentru Relaţia cu Autorităţile de Reglementare şi a Transelectrica, în cadrul conferinţei „Energie pentru Responsabilitate”, de luni.
„Crearea de capacitate de transport, investiţii în reţea, mai nou pachetul legislativ european ne obligă să creştem capacităţile de interconexiune. Şi n-avem foarte mult timp la dispoziţie. Deşi cinci ani poate părea un termen foarte lung, în ceea ce priveşte implementarea proiectelor de infrastructură în transportul energiei electrice, cinci ani sunt ca şi mâine”, a precizat Adrian Șuța.
Precizările lui venind în unei prezentări mai ample a nevoilor României în domeniul energiei electrice și al investiţiilor (actuale şi viitoare) ale Transelectrica.
„Trebuie să creştem progresiv capacitatea de transport transfrontalier, de la nivelul la care suntem în momentul de faţă, care se estimează undeva la 30%, la 70% până în 2025, conform regulamentului european. Vorbim practic de un efort de dulbare a capacităţii de internexiune a capacităţii cu statele vecine României”, a precizat oficialul.
„Vorbim de creşterea capacităţii de interconexiune pe axul sud-vestic, de la Porţile de Fier trecând prin Reșița şi către Timişoara şi Arad. (…) Reșița este capătul de punte al noului internector Romania-Serbia şi Arad este capătul (…) interconectorului existent cu Ungaria”, a adăugat el.
În continuare, Adrian Șuța a enumerat proiectele de creştere a capacităţii de transport de curent electric.
„Investim în creşterea capacităţii de preluare a energiei din Dobrogea, atât a energiei nucleare (…), cât şi a energiei eoliene”.
„Avem două proiect importante: Gutinaș-Smârdan şi Cernavodă – Stâlpu (amândouă sunt viitoare liniu interne de înaltă tensiune). (…) Am obţinut finanțare europeană totalizând 60 de milioane de euro pe cele două proiecte. La Gutinaș-Smârdan s-a semnat chiar acum câteva zile”
Nu în ultimul rând, potrivit lui Adrian Șuța, proiectul „Gutinaș-Smârdan” ar fi la fel de important ca gazoductul BRUA, doar că pe partea energetică.
În plus, Transelectrica ar mai avea încă o listă de proiecte planificate, listăce ar urma să fie aprobată de Comisia Europeană la finalul lunii octombrie.