Au trecut 161 de ani de la Unirea Principatelor Române, iar cele două provincii istorice nu au reușit să fie încă legate de un drum de mare viteză. Proiectul austostrăzii A8, cunoscută și ca „Autostrada Moldova”, rămâne un vis frumos pe care politicienii ni-l tot flutură prin față cu fiecare ocazie, dar niciun pas concret nu a fost încă pus în pratică.
În lumina ultimelor controverse privind finanțarea proiectului, Marius Bodea, președinte al Comisiei pentru Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaţilor, dă asigurări că autostrada Ungheni – Iași – Târgu Mureș va primi finanțare din bani europeni, iar Guvernul prin Ministerul Transporturilor va solicita Comisiei Europene să crească fondurile alocate pentru întreaga infrastructură a României, cu precădere pentru acest proiect.
„În spaţiul public s-au rostogolit miercuri informaţii transmise de către un membru al Comisiei pentru Transporturi, care a prezentat un document ce pune sub semnul întrebării finanţarea autostrăzii A8 din bani europeni. Nu este un document oficial, ci o ciornă. Este una din multiplele «hârtii-scenariu» care circulă în această perioadă între ministere, pentru că aşa este procedura. Facem calcule, stabilim strategii pentru a putea contura o documentaţie finală”, a afirmat preşedintele Comisiei pentru Transporturi, Marius Bodea, conform economica.net.
Acesta a ținut să sublinieze că PNL, cu sprijinul societății civile, a reușit să facă mai mult pentru acest proiect decât guvernările PSD din ultimii 3 ani.
„Angajamentul Guvernului PNL rămâne ferm: construim Autostrada. Premierul Ludovic Orban a reafirmat ceea ce a spus şi în opoziţie, dar şi la preluarea mandatului, că pentru noi este o prioritate Autostrada Unirii şi că vom cere finanţarea ei din fonduri europene. Impostura celor care au gestionat în ultimii ani proiectul autostrăzii, tergiversările şi pierderea unor termene importante au creat o uriaşă întârziere pentru A8, iar acum suntem nevoiţi să parcurgem toate etapele administrative, fără de care proiectul nu poate fi declarat sustenabil. De două luni lucrăm neîncetat cu hârtiile pe masă pentru a repara un proiect ucis de pesedişti încă de la început”, a spus Bodea.
Deputatul liberal a mai subliniat că vor veni bani europeni din puținii rămași în Proiectul Operațional de Transporturi, dar guvernul va cere o suplimentare.
„A8 va primi finanţare europeană chiar şi din puţinii bani pe care Programul Operaţional de Transport îi are la dispozitie. Am purtat deja discuţii cu Ministrul Transporturilor, domnul Lucian Bode, care a demarat un plan concret pentru a solicita Comisiei Europene creşterea fondurilor alocate pentru întreaga infrastructură a României, cu precădere pentru Autostrada A8. Vom cere derogare pentru A8”, a afirmat Marius Bodea.
Liberalul a precizat că în acest an se va şti exact care este suma necesară pentru construirea autostrăzii Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş şi că pe lângă banii europeni vor fi utilizate fonduri de la bugetul de stat, dar şi sume importante provenite din împrumuturi externe.
De altfel, joi, chiar premierul Ludovic Orban a declarat joi că Autostrada Unirii reprezintă o prioritate pentru Guvern, iar Executivul va susţine finanţarea tronsoanelor din acest proiect din fonduri europene. (Detalii AICI)