Românii din vestul ţării se bucură, începând de sâmbătă, de o nouă autostradă, cea care leagă Arad de Timişoara și care are 32 de kilometri. Autostrada a fost construită în proporţie de aproape 50% cu fonduri europene. La inaugurare au participat ministrul Anca Boagiu, dar şi premierul Emil Boc.
Valoarea totală a investiţiei, începută în urmă cu doi ani, se ridică la suma de un miliard de lei.
Autostrada Arad-Timişoara are o lungime de 32,25 de kilometri şi face parte din coridorul IV Pan-european. Valoarea lucrărilor la acest tronson este de 482,8 milioane de lei, echivalentul a 135,43 milioane de euro.
De la ora 11.15 s-a deschis traficul la nodul rutier de la Giarmata, iar începând cu ora 12.00 s-a deschis centura Aradului, pe care se va circula în regim de autostradă.
Sâmbătă, pe langă tronsonul de autostradă dat în folosință, vor fi inaugurați și circa 12 km din centura Aradului, în regim de autostradă.
Pentru început, pe centură se va putea circula doar pe jumătate de drum și în regim de drum național. Lucrările desfășurate în ultimii patru ani au costat peste 240 de milioane de euro.
Autostrada Timișoara-Arad începe în dreptul localității Giarmata și se termină la intersecția cu DN69, la intrarea în municipiul Arad.
Potrivit datelor oficiale existente pe site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, lucrările la Autostrada Arad-Timişoara au debutat în ianuarie 2009. În realitate, şantierul a fost deschis în iulie 2009. La început, în primele luni, s-a lucrat foarte puţin, constructorii invocând probleme cu descărcările arheologice.
Odată cu anul 2010, constructorii au început să se mişte mai bine şi, în vara anului trecut, proiectul era într-un stadiu de 29%. În octombrie 2010, constructorii au anunţat că sistează lucrările din cauza problemelor financiare.
Mai exact, reprezentanţii firmelor constructoare au spus că suspendă proiectul până când primesc banii de la Ministerul Transporturilor.
„Am luat decizia aceasta din cauza problemelor financiare. Am fost obligaţi să suspendăm lucrările, ceea ce nu înseamnă terminarea contractului. Menţinem o rată de producţie foarte scăzută„, declara atunci Marco Grinovero, project manager la FCC Porr Astaldi.
Lucrările au fost reluate şi, odată cu începutul anului 2011, s-a lucrat în forţă, astfel că în luna mai a acestui an proiectul a ajuns într-un stadiu de 60%. Venită în vizită pe şantier în 26 mai, Anca Boagiu s-a declarat pesimistă în privinţa inaugurării în acest an. La 15 iulie, proiectul era deja finalizat în proporţie de 73%, redându-i speranţa ministrului.
„Faptul că deja pe acest tronson circulăm pe unele secţiuni, pe asfalt, faptul că stadiul fizic a crescut de la ultima vizită în şantier creează premisele că acest tronson va fi dat în finalizare spre sfârşitul anului acesta”, spunea Anca Boagiu în luna iulie.
La începutul lunii august, premierul Emil Boc şi ministrul Anca Boagiu au venit din nou pe autostradă. Constructorii au anunţat că autostrada este gata în proporţie de 75%. Premierul s-a declarat mulţumit şi a anunţat că autostrada se poate deschide în 15 decembrie. La începutul lunii octombrie, prim-ministrul a devenit sceptic când a văzut că lucrarea a ajuns la un stadiu fizic de 83%.