Arion (Pro Agro): O blocadă pe Marea Neagră va crește presiunea pe tranzitul cerealelor ucrainene prin România. E nevoie de un control strict / Traderii au toate facilitățile. Să nu credeți că Portul Constanța e al statului român (VIDEO)

Arion (Pro Agro): O blocadă pe Marea Neagră va crește presiunea pe tranzitul cerealelor ucrainene prin România. E nevoie de un control strict / Traderii au toate facilitățile. Să nu credeți că Portul Constanța e al statului român (VIDEO)
Foto: Hepta - Zuma Press / Pavlo Gonchar

Ionel Arion, președintele Pro Agro, a declarat luni, pentru B1 TV, că dacă Rusia se va ține de cuvânt și chiar va suspenda acordul privind exportul de cereale ucrainene la Marea Neagră, atunci presiunea pe tranzitul acestor cereale prin România va fi și mai mare. Acesta a vorbit și despre influența marilor traderi internaționali de cereale și a insistat că e nevoie de un mecanism strict de control al tranzitului de cereale ucrainene.

Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „Politica Zilei”, moderată de Ioana Constantin pe B1 TV, în contextul în care Rusia a anunțat că suspendă acordul pentru exportul de cereale ucrainene la Marea Neagră. Moscova pretinde că decizia nu are legătură cu noul atac asupra podului Kerci, care leagă peninsula Crimeea de Rusia.

Arion: Blocada pe Marea Neagră va pune o presiune și mai mare pe tranzitul cerealelor ucrainene prin România

„În ultimele zile, prețul a fost în scădere, o scădere accentată. Ca termen de comparație, am mai vândut cu 750 de lei tona de grâu pe undeva prin 2016-2017, dar atunci cheltuielile cu imputurile erau nesemnificative față de cum sunt acum. Practic, ușor-ușor au fost decapitalizați tot mai mult fermierii prin practicarea acestor prețuri.

Nu știm dacă Rusia ”se va ține de cuvânt” și va bloca într-adevăr exportul pe mare dinspre Ucraina, ar putea fi și un joc pentru a influența piața, pentru că Rusia a văzut trendul descrescător al prețurilor și era nevoită și ea să vândă la aceleași prețuri în scădere. Noi credem că undeva în această perioadă a început în zona Rusiei recolta la grâu și undeva în nordul Ucrainei tot în această perioadă și ar fi influențat foarte mult veniturile și pentru Rusia, dar nu ne interesează Rusia cât ne interesează ce se întâmplă cu noi.

Faptul că există blocadă pe Marea Neagră va pune o presiune și mai mare pe tranzitul sau așa-zisul tranzit al cerealelor prin România, prin țările riverane războiului, dar ne interesează ce se va întâmpla cu România și presiunea ce va fi pusă pe logistica portului Constanța, pe ce înseamnă export de cereale”, a declarat Ionel Arion, pentru B1 TV.

Acesta a vorbit apoi despre situația dezavantajoasă în care se găsesc fermierii români în comparație cu traderii: „Se va bloca probabil o bună perioadă de timp portul? Nu știm dacă traderii din România vor fi atât de dornici să cumpere din România și nu vor cumpăra marfă ucraineană pe care o vor tranzita prin Portul Constanța. Orice comerciant aleargă după profit și dacă ei pot să cumpere marfă sub prețul pieței, vor cumpăra mereu și vor abandona toate contractele. E o chestiune în piață pe care nimeni n-a vrut s-o vadă: traderii pot da negație pe contractele pe care ei le-au încheiat cu fermierii, dar fermierii nu pot da negație pe aceste contracte, că altfel sunt penalizați”.

Arion: Toate facilitățile sunt ale marilor traderi internaționali de cereale

Președintele Pro Agro a ilustrat apoi forța marilor traderi de cereale: „E foarte greu să facem ceva, să intervenim atât timp cât marii traderi deja dețin de ani buni toate facilitățile portuare. Să nu credeți că Portul Constanța e al statului român… Nu! Toate facilitățile, danele sunt ocupate de traderi, silozurile pe malul danelor sunt construire de marii traderi, silozurile interioare pe care le-a avut statul, acelea pe care le vedem pe marginea șoselelor, acele depozite de beton sunt în propritatea marilor traderi internaționali de cereale. România inclusiv rezerva de stat o ține în custodie, plătește marile companii internaționale ca s-o țină în custodie.

În final, Ionel Arion a insistat că e nevoie de „un mecanism de control al tranzitului de cereale, să fie foarte strict, foarte bine măsurat, cuantificat și trasabilitatea acestor transporturi să fie la sânge verificată”.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`