Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, a inițiat o procedură neangajantă de testare a cererii din partea potențialilor cumpărători ai gazelor care ar urma să fie extrase din perimetrul offshore Neptun Deep, cel mai mare din Marea Neagră românească, concesionat în proporții egale de către OMV Petrom și Romgaz.
Procedura de rezervare de capacitate viitoare de transport de gaze survine într-un moment în care, din cauza tensiunilor politice generate de refuzul Austriei de a accepta intrarea României în Schengen, compania-mamă austriacă a OMV Petrom a devenit pe plan local ținta criticilor publice.
Este vehiculată inclusiv ipoteza că unul din motivele poziției Vienei pe acest dosar este dorința grupului OMV ca autoritățile de la București să modifice Legea offshore în favoarea sa, eliminând prevederea privind preempțiunea statului român la accesarea cantităților de gaze vândute de concesionari prin contracte bilaterale.
Procedura de testare a cererii este obligatorie, potrivit legislației în vigoare, pentru ca Transgaz să poată demara anul viitor lucrările de construcție la proiectul de dezvoltare pe teritoriul României a Coridorului Sudic de Transport pentru preluarea gazelor naturale de la țărmul Mării Negre, prin care acestea vor putea ajunge și în Bulgaria, Ungaria, Austria și Ucraina.
Proiectul constă în edificarea unei conducte în lungime de peste 308 kilometri între Tuzla, locul de unde vor fi preluate la țărm gazele din Neptun Deep, și stația de comprimare Podișor din județul Giurgiu.
″În data de 7 noiembrie 2022, Transfaz a primit o cerere de capacitate incrementală pentru un punct de intrare/ieșire în/din sistemul national de transport (SNT), preconizat a fi creat în zona localității Tuzla, județul Constanța, cu scopul preluării gazelor din Marea Neagră″, a transmis compania, potrivit Profit.
Astfel, Transgaz a demarat etapa neangajantă a procesului de capacitate incrementală pentru punctul Tuzla, cererile de capacitate de transport pe viitoarea conductă din partea jucătorilor interesați urmând a fi primite în perioada 8 decembrie – 22 decembrie 2022.
O procedură similară angajantă a fost derulată în 2018, fiind finalizată cu succes, însă totul a trebuit anulat după ce ExxonMobil și OMV Petrom, concesionarii de atunci ai Neptun Deep, au amânat pe termen nedefinit decizia finală de investiție, din cauza prevederilor nefavorabile investitorilor din prima variantă a Legii offshore.