Afacerea încheiată de statul român cu oficialii de la Lisabona pentru achiziționarea escadrilei de avioane de luptă F-16 ridică semne de întrebare. Jurnalistul Ștefan Stan arată într-un articol pentru ZF că aeronavele recent aduse în țară sunt vechi de circa 35 de ani, nu se mai fabrică de peste două decenii și, poate cel mai îngrijorător pentru românii de rând, au costat, cu tot cu suportul logistic, aproape 700 milioane de euro.
“F16 A/B Block 15 este un avion care nu se mai produce de 20 de ani, ultimul fiind livrat în Thailanda în 1996. Cele 12 avioane F16 cumpărate la mâna a doua au 4.000 de ore de zbor”, scrie Stan.
Aeronavele F-16 cumpărate de România sunt fabricate între anii 1981 şi 1983 şi au parcurs programe succesive de modernizare, ajungând la varianta F-16 MLU M5.2.
“Resursa medie de zbor rămasă este de 4.500 de ore, diferind de la o aeronavă la alta. Pentru un ritm de zbor de circa 200 ore pe an, avioanele pot fi menţinute în serviciu aproximativ 20 de ani”, se mai arată în articol.
Avioanele vor fi operate la Baza aeriană de la Feteşti. În Portugalia sunt pregătiţi în prezent nouă piloţi români, dar şi 75 de tehnicieni, iar aceştia vor pregăti la rândul lor în România următoarea generaţie de piloţi şi tehnicieni.
Forţele Aeriene Române au în dotare aeronave de luptă MiG-21 LanceR (Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii şi Baza 86 Aeriană Borcea) şi F-16 Fighting Falcon (Baza 86 Aeriană Borcea), potrivit unui răspuns al ministerului la o solicitare a Ziarului Financiar.