Adaosul comercial la alimentele româneşti, plafonat la 20%. Micii comercianți autohtoni se plâng că vor rămâne fără afaceri: „Nu avem cum să supravieţuim cu un adaos de 20%. N-ar fi rentabil. Aş vinde în minus”
PSD și PNL au căzut de acord ca adaosul comercial la alimentele româneşti să fie plafonat la 20%. Plafonarea va fi făcută la retailer, nu pe tot lanţul. Ordonanța ar putea fi gata în două săptămâni, spun guvernanţii.
Măsura e menită să încurajeze cumpărarea de produse autohtone, numai că analiștii economici prognozează un efect contrar – dispariția acestor alimente de pe rafturi.
Comercianții nu sunt de acord cu plafonarea adaosului comercial. Argumentele
Ştefania Grama are un băcănie care vinde doar produse românești. Adaosul comercial e între 30% şi 50%. Aceasta spune că nu va mai putea să-și susțină afacerea dacă adaosul va fi plafonat la 20%.
„Nu avem cum să supravieţuim cu un adaos de 20%. N-ar fi rentabil. Aş vinde în minus. Pentru că există lumină, există spaţiu închiriat, există angajaţi. Ne trezim dimineaţă şi spunem, oare ce ar trebui să schimbăm astăzi, ca să dăm bine în campania electorală”, a explicat Ştefania Grama, pentru Observator News.
Unele produse de aici se vând şi în supermarket, dar cu un adaos mult mai mare, care ajunge şi la 100%. Potrivit Ștefaniei Grama, de exemplu, un anume sortiment de salată de icre vândut în băcănii cu 20 de lei e pe rafturile supermarketurilor la 30 de lei.
Și producătorii se plâng de adaosurile comerciale mari practicate de retaileri.
„Produsul pleacă de la noi undeva la 14-15 lei caserola de ouă. Şi depinde de supermarket. Dacă vorbim de hypermarket, produsele sunt mai ieftine şi sunt în jur de 20 de lei. Iar în cele mai mici cred că este cu un leu mai scump. Este un adaos considerabil”, a afirmat Vladimir Lăpădat, producător ouă, pentru Observator News.
Specialist: Produsele din România nu vor mai fi achiziţionate de supermarketuri
Actorii din piață spun că Ordonanța Guvernului va avea efectul contrar celui urmărit.
„Produsele din România nu vor mai fi achiziţionate de supermarketuri. Pentru că fiecare este liber să-şi facă achiziţia de produse de unde găseşte mai ieftin. Şi bineînţeles vor achiziţiona din import. Profitul va rămâne în afara ţării. Producătorul român nu va mai avea unde să vândă”, crede Constantin Dumitriu, vicepreşedinte la Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR).
Guvernanții urmează să discute cu retailerii și să cadă de acord cu privire la lista de produse cu adaos plafonat şi la perioada în care măsura se va aplica.