Campania de boicot a fost lansată pentru prima dată în Croația vinerea trecută, dar acum a fost preluată și în alte țări balcanice, după ce a câștigat popularitate pe rețelele de socializare.
Cumpărătorii din Balcani au boicotat supermarketurile vineri, ca parte a unei mișcări care protestează împotriva creșterii prețurilor la alimente și a agravării crizei costului vieții.
Boicotul are loc la o săptămână după ce consumatorii din Croația au stat departe de magazine, ca parte a unei inițiative lansate de grupul croat pentru drepturile consumatorilor „Halo, inspektore” („Bună, inspectore”).
Pagina de Facebook a acțiunii de boicot a postat mai multe fotografii cu supermarketurile goale din țară.
Joi, grupul și-a intensificat campania anunțând un boicot de o săptămână al lanțurilor de supermarketuri Eurospin, Lidl și DM, în timp ce le-a cerut croaților să evite toate celelalte forme de cheltuieli vineri.
Mișcarea de protest s-a extins și în alte țări din Balcanii de Vest, precum Bosnia și Herțegovina, Muntenegru și Serbia.
Prim-ministrul Muntenegrului, Milojko Spajić, s-a alăturat chiar boicotului declarând că „în calitate de cetățean susțin o astfel de acțiune” într-un interviu TV cu postul public al țării în această săptămână.
În Croația, înainte de boicotul de vineri, guvernul a adăugat încă 40 de articole pe lista sa existentă de 30 de produse de bază cu prețuri plafonate, a informat presa locală.
Aceste produse includ anumite tipuri de brânzeturi, cafea și articole de uz casnic, cum ar fi săpunul.
„Scopul principal este protejarea celor mai vulnerabile grupuri de cetățeni”, a declarat ministrul croat al Economiei Ante Šušnjar, într-o declarație distribuită de postul public HRT.
În Croația, tranzacțiile în lanțurile de supermarketuri au scăzut cu 44% vinerea trecută, vânzările totale scăzând cu 53%, potrivit unui comunicat al autorităților fiscale croate.
Croația a fost afectată de inflație, atingând o rată anuală de 4,5% în decembrie — cea mai mare din zona euro, unde media este de 2,4%.
Țara a introdus pentru prima dată plafoane de preț în 2022 ca o modalitate de a combate creșterile de preț declanșate de războiul din Ucraina și de pandemia COVID-19.
Lanțurile de supermarketuri croate au răspuns și ele mișcării de protest, Kaufland Croația anunțând o reducere a prețurilor la peste 1.000 de produse începând cu 5 februarie.
Un alt lanț de supermarketuri, Konzum, a declarat că intenționează să injecteze 1 milion de euro în reducerea și înghețarea prețurilor la 250 de produse autohtone, care nu sunt plafonate de guvern.