Volkswagen trebuie să plătească despăgubiri reclamanților din Dieselgate. Curtea supremă din Germania ia o decizie de referință în scandalul izbucnit în urmă cu aproape 5 ani

Publicat: 26 05. 2020, 13:59
Sursă foto: Hepta.ro

Curtea Constituțională din Germania (BGH) a decis, luni, că Volkswagen trebuie să plătească despăgubiri reclamanților în scandalul emisiilor diesel, care de acum pot cere returnarea banilor plătiți pentru achiziție, potrivit Euractiv.

Curtea supremă din Germania ia o decizie de referință în scandalul izbucnit în urmă cu aproape 5 ani

La patru ani și jumătate de la izbucnirea Dieselgate – speța care în care au fost implicați foști și actuali directori ai gigantului auto, dar care s-a extins mai mult sau mai puțin și la Opel– curtea supremă germană a lansat o hotărâre care confirmă decizia anterioară a instanței inferioare din Koblenz, ce stipula că proprietarul de mașină Herbert Gillbert trebuie să primească despăgubiri.

Comportamentul Volkswagen poate fi „catalogat drept imoral”, având în vedere că „cineva a fost prejudiciat în mod deliberat”, a spus judecătorul Stephan Seiters, care a explicat că sistemul care reducea emisiile atunci când simțea că o mașină este testată în acest sens, a fost instalat pe diverse modele de mașini, în baza unei „decizii strategice, antreprenoriale”.

Scopul Volkswagen a fost să-și „crească propriul profit” și să semneze contracte de vânzare, care au condus la prejudicierea consumatorului.

Instanța a întărit și opinia curții inferioare referitoare la faptul că persoanele din conducerea Volkswagen au avut cunoștință despre acest sistem ilegal. În principiu, începând de acum, reclamanții pot cere returnarea banilor plătiți pentru achiziție. Cu toate acestea, ei trebuie să pună automobilul la dispoziția producătorului german și să accepte deducții de preț în funcție de cât de mult au folosit mașina.

Volkswagen trebuie să plătească despăgubiri reclamanților din Dieselgate

Prin decizia de luni, BGH clarifică în premieră situația juridică a proprietarilor de mașini și stabilește un precedent pentru instanțele inferioare, care se confruntă cu aproximativ 60.000 de cazuri în așteptare.

Potrivit producătorului, sentința reprezintă un „punct final în disputa juridică”. Un val de procese ca rezultat al verdictului nu este, totuși, de așteptat, pentru că un purtător de cuvânt a explicat că, „nu există niciun motiv pentru asta, având în vedere rata mare de acceptare” a solicitărilor de returnare a banilor.

Chiar și așa, avocatul Claus Goldenstein, a cărui firmă este implicată în speță, nu este de acord. În schimb, el consideră că „scandalul diesel abia începe”, și a declarat că decizia de luni arată că „nici măcar o mare corporație nu este mai presus de lege”.

În orice caz, Volkswagen a anunțat deja că intenționează să rezolve solicitările de returnare a banilor cât mai repede posibil, prin înțelegeri „cu reclamanții”.