Rivalitatea internă dintre Volkswagen și Skoda este în creștere din cauza succesului crescând al celei din urmă potrivit 0-100.ro.
Conducerea Volkswagen, dar și reprezentanți ai sindicatelor, cer măsuri urgențe care să limiteze succesul mărcii Skoda, parte a grupului german din 1991. Skoda a început să nu fie un concurent puternic pentru brand-ul Volkswagen. Printre soluțiile luate in calcul se numără mutarea unei părți a producției Skoda la fabrici din Germania ce produc sub capacitate sau obligarea companiei cehe sa plătească mai mult pentru utilizarea tehnologiilor grupului, scrie Reuters. Skoda vinde peste un milion de mașini/an, are marja de profit net peste marca Volkswagen și multe modele au primit cronici mai bune decât modelele Volkswagen.
Managerii Volkswagen din Germania care cer luarea unor masuri spun ca Skoda are avantaje care pun VW într-o situație de inferioritate, cum ar fi forța de munca mult mai ieftină, dat fiind ca în medie salariile în industrie sunt de 10 euro/ora in Cehia, fată de aproape 39 euro/oră in Germania. În plus, Skoda a beneficiat de platforma MQB a grupului, pe care sunt construite si modele VW, Audi si SEAT, dar criticii spun ca ar trebui să plătească taxe mult mai mari pentru a beneficia de ea.
De aproape un deceniu se vorbește de faptul ca Skoda „fura” din clienții mărcii Volkswagen fiindcă preturile mașinilor cehe sunt mai scăzute, dar, cu toate acestea calitatea lor este foarte buna. Un exemplu clasic este Skoda Superb, modelul de vârf de gamă, care a fost preferat de mult clienți în detrimentul Volkswagen Passat.
Un director citat de Reuters spune că, în loc sa se concentreze pentru a concura cu Tesla Motors lansând modele electrice viabile, Volkswagen s-ar putea afla in fata unui conflict intern de uzură din care nimeni nu are de profitat.
Reuters mai scrie ca problema concurenței VW-Skoda a fost ridicată recent la o întâlnire a comitetului executiv al grupului și de către Herbert Diess, șeful mărcii VW. El a cerut o diferențiere mai clara intre cele doua mărci, atât la nivel de piețe, cat și cu privire la clientela avută în vedere de fiecare brand in parte. Este foarte posibil ca tensiunile să crească în apropierea datei de 17 noiembrie când consiliul de supraveghere al grupului va discuta bugetele alocate fiecărei mărci.
Profitul net al Skoda a ajuns la 1,2 miliarde euro anul trecut, dublu fata de 2014, marja de profit fiind de 8,7%, numai Porsche având o marja mai mare in grup. Cel mai nou model Skoda, SUV-ul Kodiaq, este cu aproximativ 1.500 de euro mai ieftin decât concurentul VW Tiguan, dar într-o recentă evaluare a calității făcută de revista germana Auto Motor und Sport a obținut un scor mai bun decât modelul german.
Cum vede Skoda poziția sa? Bernhard Maier, CEO al mărcii, spune ca Skoda atrage in special clienți care nu au mai avut pana acum mașini din grupul VW si aceasta este misiunea mărcii. Poziția Skoda in grupul VW este diferită de cea a Dacia în Groupe Renault. Skoda produce o gamă extinsă de modele, pornind de la mașini de clasa mini, pana la modele premium de peste 30.000 de euro. Dacia are o gama mai mică, nu a ridicat prețurile peste 20.000 de euro, nu a lansat model de clasa mini și nu a anunțat planuri concrete de lansare a unei mașini electrice, cum a făcut marca ceha.
Skoda a vândut un număr record de peste 650.000 de mașini în UE anul trecut, iar vânzările mărcii au crescut fantastic de mult, dacă ținem cont ca in 1990, înainte sa fie preluata de VW, vânduse doar 25.000 de mașini. Pragul de 100.000 a fost depășit în 1997, cel de 200.000 trei ani mai târziu, iar în 2004 Skoda vinde peste 400.000 de mașini în Europa. În 2013 vânzările au trecut în premiera de 500.000 unități.