Uniunea Europeană a aprobat legea care va interzice camioanele și autobuzele ce emit carbon

Publicat: 13 05. 2024, 14:06
Image by Peter H from Pixabay

Țările Uniunii Europene (UE) și-au dat aprobarea finală luni unei legi de reducere a emisiilor de dioxid de carbon de la camioane, care va impune ca majoritatea vehiculelor grele noi vândute în UE din 2040 să fie fără emisii.

Ce impune legea

Legea va impune o reducere cu 90% a emisiilor de CO2 de la noile vehicule grele până în 2040. Aceasta înseamnă că producătorii vor trebui să vândă o mare parte din camioanele complet fără CO2 – inclusiv vehiculele electrice și cele care funcționează cu hidrogen – pentru a compensa orice vânzările rămase de vehicule noi care emit CO2 în 2040, scrie Reuters.

Majoritatea camioanelor de pe drumurile europene funcționează în prezent cu motorină, care produce emisii de gaze cu efect de seră și poluanți atmosferici legați de cancerul pulmonar și bolile respiratorii. Vehiculele grele produc un sfert din emisiile din transportul rutier din Europa.

Producătorii de camioane vor trebui, de asemenea, să reducă emisiile de CO2 ale flotelor lor cu 45% până în 2030 – înlocuind un obiectiv existent de 30% – și cu 65% până în 2035.

Din 2030, 90% dintre autobuzele urbane noi vândute în UE vor trebui să aibă emisii zero, ajungând la 100% în 2035.

Politica UE, cea mai ambițioasă din lume

Grupul european de automobile ACEA a descris politica UE ca fiind cea mai ambițioasă din lume și a spus că obiectivele vor fi atinse doar dacă guvernele le vor egalează cu o lansare rapidă a 50.000 de puncte publice de încărcare electrice adecvate pentru camioane până în 2030.

Politica UE privind emisiile de CO2 pentru camioane a câștigat acum aprobarea țărilor UE și a Parlamentului UE , ceea ce înseamnă că poate trece în lege.

Asta în ciuda plângerilor recente din partea Germaniei și a parlamentarilor de centru-dreapta UE, care doreau ca politica să permită vânzarea mai multor camioane cu motoare cu combustie după 2040, dacă funcționează cu combustibili neutri în CO2.

La votul de luni, doar Italia, Polonia și Slovacia s-au opus politicii, în timp ce Cehia s-a abținut, a declarat un oficial al UE pentru Reuters.

Pentru a câștiga sprijinul Germaniei, țările UE au adăugat luna trecută un preambul la lege în care se spunea că Comisia Europeană va lua în considerare elaborarea unor reguli în viitor pentru a considera camioanele care circulă cu combustibili neutri în CO2 pentru atingerea obiectivelor.