Una din 3 mașini înmatriculate în România nu are RCA. Deși sunt obligați de lege, polițiștii nu notifică șoferii fără RCA
Datele transmise de ASF și MAI în Parlament referitor la polițele RCA sunt alarmante. Din cele peste 9,6 milioane de autovehicule înmatriculate la sfârșitul anului trecut, doar 6,7 milioane aveau polițe de asigurare RCA.
Una din 3 mașini înmatriculate în România nu are RCA
Cu alte cuvinte, doar 70% din mașinile înmatriculate sunt asigurate RCA. Este un semnal de alarmă, dar asta nu înseamnă ca 1 din 3 mașini care circula pe șoselele din România nu are asigurare RCA. Unele mașini zac prin parcări luni sau chiar ani, scrie hotnews.
În această situație, șoferul ar trebui să suspende contractul RCA, să depună plăcuțele de înmatriculare la autoritatea care le-a eliberat și să imobilizeze vehiculul într-un spațiu privat, în afara domeniului public.
Pentru nerespectarea acestor prevederi, șoferii riscă amenzi între 1.000 lei și 2.000 de lei și reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului.
O lege veche de 16 ani, Legea 432/2006, introdusă înainte de aderarea României la UE, obligă MAI să gestioneze în mod electronic situația mașinilor înmatriculate și asigurate RCA și să notifice șoferii care nu respectă legea.
Legea 432/2006 prevede că Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor (DRPCIV) din MAI gestionează baza de date națională cu vehiculele înmatriculate, care ar trebui actualizată pe baza datelor furnizate de la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor CSA (n.a în prezent Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Registrul Auto Român (RAR) și Registrul Comerțului (ONRC) în privința polițelor RCA valabile, a vehiculelor care au ITP și operatorilor economici radiați.
Polițiștii mai spun că au fost efectuate demersuri în vederea încheierii unor protocoale cu instituțiile implicate, existența unor constrângeri, atât de natură tehnică, cât și de reglementare, au împiedicat obținerea unor rezultate concrete.
În art. 1 alin. (2) se spune că CSA (n.a în prezent ASF), RAR și ONRC au obligația de a transmite direcției de permise din MAI datele prevăzute, în 20 de zile de la încheierea asigurării RCA, de la efectuarea ITP și de la radierea operatorilor economici.
Modalitățile concrete de interconectare între bazele de date proprii ale tuturor acestor instituții urmau să se stabilească pe baza de protocoale în 15 zile de la intrarea în vigoare a legii.
Legislația nu este aplicată
Cu toate acestea, jurnaliștii de la Hotnews susțin că legea nu este aplicată de către Poliția Rutieră. Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI) susține într-un răspuns către HotNews.ro că în vederea îndeplinirii atribuțiilor stabilite de Legea 432/2006 a efectuat demersuri pentru interconectarea Registrului Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate cu bazele de date aparținând Autorității de Supraveghere Financiară, Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, respectiv Registrului Auto Român, în condiții stabilite prin protocol.
Potrivit legii 432/2006, DRPCIV ar fi trebuit „să efectueze periodic, cel puţin trimestrial, compararea parcului de vehicule înmatriculate cu cel pentru care au fost îndeplinite obligaţiile referitoare la încheierea asigurării RCA, respectiv la efectuarea ITP, precum şi cu cel de vehicule aparţinând operatorilor economici şi altor persoane juridice, pe baza datelor primit.”
Pe baza datelor rezultate, DRPCIV ar fi trebuit să comunice tuturor persoanelor ale căror vehicule înmatriculate nu au asigurare RCA sau nu au efectuată ITP, cu privire la consecinţele juridice ale neîndeplinirii obligaţiilor legale corespunzătoare.”
În conformitate cu prevederile art. 37, alin. (9) din actul normativ menționat, sancțiunile ce pot fi aplicate sunt: amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei și reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului.”, se arată în răspunsurile MAI.