Parlamentul European a adoptat norme noi pentru care șoferii care au încălcat regulile de circulație dint-un stat membru sunt găsiți și amendați.
Directiva privind aplicarea transfrontalieră a legii a fost adoptată în 2015, pentru prima dată. Comisia Europeană a estimat că, în 2008, șoferii străini reprezentau circa 5% din traficul rutier din UE, dar comiteau 15% dintre încălcările de viteză, conform G4media.
Directiva a reușit să îmbunătățească situația, doar că 40% dintre încălcări rămân nesacționate pentru că șoferul nu poate fi identificat sau amenda nu se poate aplica.
Drept pentru care, în martie 2023, CE a propous modificarea măsurilor, iar noile norme vor extinde lista contravențiilor, iar autoritățile din alt stat membru vor putea colabora cu cele naționale pentru a identifica și amenda șoferii.
Lista abaterilor pentru care șoferii puteau fi amendați era următoarea:
– depășirea vitezei;
– nepurtarea centurii de siguranță;
– nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului;
– conducerea sub influența băuturilor alcoolice;
– conducerea sub influența drogurilor;
– nepurtarea căștii de protecție (motociclete/scutere);
– utilizarea unei benzi interzise și utilizarea telefonului mobil sau a altor dispozitive de comunicare în timpul conducerii.
La această lista se mai adaugă:
– nepăstrarea unei distanțe de siguranță față de vehiculul din față;
– depășirea periculoasă;
– parcarea periculoasă;
– trecerea peste una sau mai multe linii albe continue;
– conducerea pe sens interzis pe o stradă cu sens unic;
– nerespectarea regulilor privind „coridoarele de urgență” (o bandă liberă destinată vehiculelor prioritare);
– utilizarea unui vehicul supraîncărcat;
– neacordarea de prioritate pentru vehiculele serviciilor de urgență;
– nerespectarea restricțiilor de acces sau a regulilor la trecerile de cale ferată;
– fuga de la locul accidentului.
În cazul în care un șofer a încălcat legislația rutieră dintr-un stat membri, autoritățile din cele două țări trebuie să găsească responsabilul. Autoritățile naționale vor avea 11 luni la dispoziție pentru a emite amenda și nu le este permis să apeleze la entități private pentru a colecta amenda.
Autoritățile din țara șoferului amendat trebuie să răspundă în maxim două luni la solicitările venite din partea altui stat UE.
Dacă amenda este mai mare de 70 de euro și nu mai există nicio variantă prin care se poate plăti amenda, țara în care s-a comis infracțiunea poate cere țării de reședință a șoferului să preia colectarea.
Măsurile sunt în curs de aprobarea oficială de către Consiliul UE. După adoptarea, țările UE au 30 de luni la dispoziție pentru a se pregăti pentru aplicarea legii.