Traficul pe DN1, oricum greoi, e infernal de când Valea Oltului s-a închis și drumul național a devenit rută ocolitoare inclusiv pentru camioane.
Sunt 38 de kilometri pe Drumul Naţional 1 de la Comarnic, în judeţul Prahova, la Predeal, în judeţul Braşov. Distanța se parcurge acum într-o oră şi 5 minute pe acest sens şi o oră şi 38 de minute pe sens invers.
Cele mai mari probleme privind fluenţa traficului sunt în centrul staţiunii Buşteni.
„O situaţie neplăcută pentru noi, cel puţin, locuitorii din Buşteni, care nu ne putem mişca. Dar şi pentru ceilalţi care se află în trafic. TIR-urile aglomerează traficul extraordinar de mult”, a spus un localnic, pentru Observator News.
Valea Oltului s-a închis luni, 8 iulie, până pe 9 august, pe timp de zi, pentru pregătirea lucrărilor la autostrada Sibiu-Piteşti. Echipele de muncitori defrişează pădurea de lângă DN7, iar pe carosabil pot cădea pietre şi copaci. Tăierile de copaci sunt necesare pentru a face loc autostrăzii.
„Care lucrări? Nu există lucrări. Dincolo de tupeul incredibil pe care îl are ministrul să ne anunțe cu doar câteva zile înainte să închidă coloana vertebrală rutieră a acestei țări, dincolo de acest tupeu să ne zică că este singura soluție e un pic cam mult totuși. Aceasta nu e singura soluție. Existau alte soluții dar trebuiau făcute din timp. Nimeni nu cere să faci o deviere a Oltului de pe o zi pe alta. Poate era nevoied e un an, poate de doi ani. Problema asta se știe în Compania de Drumuri și în Minister de mai bine de doi ani de zile, încă din timpul licitațiilor”, a declarat Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura, pentru B1 TV.
Horațiu Cosma (USR), fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor în timpul ministrului Cătălin Drulă, a formulat critici similare, pe B1 TV: „Știam din 2021, de când am fost la minister, de aceste probleme. De atunci discutam activ cu constructorii interesați și știam că vor trebui făcute anumite lucrări provizorii, adică vine autostrada, e foarte aproape de drumul național, trebuie găsită o rută alternativă pe cealaltă parte a Oltului, astfel încât traficul de pe Valea Oltului să se desfășoare cât se poate de fluid și, în paralel, și autostrada să meargă înainte. Că acolo e un versant foarte înalt de 70 de metri, cad stânci pe care le vedem chiar azi, și nu se poate întâmpla în același timp și autostrada, și circulația”.
Între timp, patronii și transportatorii sunt disperați și se așteaptă la mari pierderi.
„Trebuiau să anunțe mult mai din timp, am văzut că CNAIR știa încă de la începutul anului că va fi necesară această închidere. Ea trebuia comunicată astfel încât companiile să se poată pregăti. Acum, când afli cu 3 – 4 zile înainte că urmează să ți se închidă principala arteră prin care te aprovizionai, nu prea ai ce să faci… Dacă știau din timp, companiile își făceau stocuri, unele fabrici se puteau închide pe această perioadă.
Fiecare transportator are contracte în extern și acum sunt niște timpi de livrare. Clienților din Germania sau din Franța nu le pasă că ministerul nostru a închis traficul peste noapte. O să spună: ”ți-ai asumat că livrezi această cantitate la această dată, dacă nu o faci, ești bun de plată””, a declarat Radu Burnete, directorul executiv al Confederației Patronale Concordia, pentru B1 TV.