Modificări majore au fost aduse în această toamnă reglulamentului prevăzut pentru efectuarea Inspecției Tehnice Periodice (ITP), ca urmare a adoptării unui proiect de lege de către Camera Deputaților, for decizional.
Principala noutate prevede împărțirea deficiențelor unui automobil în trei mari categorii: periculoase, majore și minore. Astfel, un autovehicul poate trece ITP-ul numai dacă sunt constatate deficiențe minore, adică deficiențe care nu au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului , un impact negativ asupra mediului sau alte neconformități minore.
Pe de altă parte nu vom putea trece ITP-ul dacă la mașînă sunt constate deficiențe care pot compromite siguranța vehiculului, pot avea un impact asupra mediului sau îi pot pune în pericol pe ceilalți participanți la trafic, dar și alte neconformități mai importante, caracteristici care intră în categoria deficiențelor majore.
Același regim se aplică și pentru deficiențele periculoase care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact negativ major asupra mediului.
În situația în care autovehiculul va avea deficiențe din ambele categorii, această va fi clasificată în categoria corespunzătoare deficiențelor constatate în procentaj mai mare. De asemenea, dacă se vor constată un număr mai mare de deficiențe minore, automobilul poate fi încadrat în categoria deficiențelor majore, situație în care ITP-ul nu poate fi trecut.
Dacă se constată anumite deficiențe care nu ne conferă posibilitatea să trecem ITP-ul, vom fi obligați să reparăm mașinile, iar inspecția să se facă la aceeași stație de la care am fost respinși.
În ceea ce privește vechimea autovehiculului, modificarea prevăzută de proiectul de lege menționează că ITP-ul să se realizeze astfel: la mașinile noi – la 3 ani de la prima înmatriculare; la mașinile mai vechi de 12 ani – anual, la toate celelalte mașini – la 2 ani, că și în prezent.