Taxa eco, impusă autoturismelor poluante, ar putea fi reintrodusă în România începând cu 2021. Aceasta a apărut menționată în Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă.
Mai mulţi analişti economici spun că o astfel de taxă este necesară dacă se dorește o tranziție către mașinile electrice, mai ales datorită faptului că România a devenit „cimitirul Europei” la capitolul mașini second-hand.
„Ce s-a schimbat în ultima perioada este planul Uniunii Europene de a trece către mașini și către activități care poluează cât mai puțîn. Acum, s-ar putea că această cerință de reducere a poluării să vină din partea UE având in vedere că banii care vin sunt europeni”, a explicat Adrian Codirlasu, vicepreședinte CFA România, citat deziare.com. Acesta consideră că, pe termen lung, măsura este bună, poluarea din orașe urmând să fie mai mică,
Parcul auto național are aproape 80% dintre mașini cu o vechime de peste 10 ani, ceea ce reprezintă un pericol pentru sănătatea oamenilor, pe lângă cel adus de trafic.
„Avem cea mai mare rată de accidente raportată la numărul de accidente din Europa. Iar acest lucru se întâmplă pentru că avem o infrastructură slab dezvoltată care nu este pregătită pentru numărul mare de mașini, dar și pentru că starea tehnică a mașinilor din România este degradată”, a spus analistul economic Adrian Negrescu, potrivit sursei citate.
Registrul Auto Român a anunțat că va schimba regulile de înmatriculare începând cu 1 ianuarie 2021. Cei vizați de noile schimbări vor fi șoferii interesați de autoturismele importate din Marea Britanie, cu volan pe dreapta.
În contextulBrexit, România este obligată să nu mai permită importurile demașini cu volan pe dreaptadin Regatul Unit. Astfel, de la 1 ianuarie 2021, această categorie de vehicule nu va mai putea fi înmatriculată.
În plus, o statistică a Poliției Rutiere arată că în 98% dintre accidentele în care sunt implicatemașini cu volan pe dreapta,vina aparține șoferilor unor astfel de autoturisme.
În ceea ce-i priveşte pe românii care deja aumașini cu volan pe dreapta și circulă pe străzile din România, la momentul actual nu există nicio prevedere legislativă special, nici obligativitatea modificării poziției postului de conducere pe partea stângă.
„Dat fiind interesul public ridicat pentru situaţia autovehiculelor care provin din UK, în contextulBrexit, precizăm că până la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare o perioadă de tranziţie stabilită ca urmare a Acordului de retragere, dar care poate fi prelungită. În consecinţă, până la 31.12.2020 se acceptă, în aceleaşi condiţii, omologările UE emise de UK, adică şi autovehiculele cu volan pe partea dreaptă care provin din UK vor putea primi CIV, dacă respectă celelalte condiţii aplicabile,” se arată în comunicatul oficial emis deRegistrul Auto Român.