România a fost în 2021, al doilea an de pandemie și de criză a semiconductorilor, a șaptea țară din punct de vedere al producției de autovehicule, la un nivel aproape egal cu cel al Ungariei, fiind depășită doar de marile țări producătoare, Germania, Franța, Cehia și Slovacia, (devenite o forță a industriei, împreună) și Italia.
Producția de automobile din Europa a scăzut în mod sistematic în ultimii cinci ani, chiar înainte de declanșarea pandemiei de coronavirus, astfel că impactul acestei crize și a celei de semiconductori au adâncit un declin al acestei industrii.
Un raport analizat de Profit.ro indică locul și impactul acestui declin asupra industriei auto din România, care a rămas însă una dintre cele mai stabile de pe continent.
Cu un volum de 407.443 de autoturisme fabricate în 2021, România a depășit chiar și Polonia, care are și producție de vehicule comerciale, dar și de autobuze.
În același timp, datele ACEA analizate de Profit.ro arată că România are a patra cea mai mare forță de muncă din industria auto, aproape 180.000 de persoane care lucrează direct în producția de autovehicule, la care se adaugă aproximativ 30% în plus din activitățile indirecte care susțin producția auto.
Numărul reprezintă 7% din totalul forței de muncă a industriei auto din Europa, în timp ce, raportat la totalul angajaților din activitățile de producție din România, reprezintă nu mai puțin de 15%, aproape dublu față de media UE.
Doar Slovacia are un procent mai mare, din acest punct de vedere, iar Suedia se apropie de această valoare, care în Germania, cu cea mai mare producție de autovehicule din Europa, este de 11,1%.