De anul viitor, șoferii vor plăti în funcție de cât poluează mașinile lor. Potrivit programului de guvernare PSD – PNL – UDMR, toţi proprietarii de autovehicule vor fi impozitaţi pe principiul ”poluatorul plăteşte”. Asta în contextul în care România are printre cele mai vechi parcuri auto din Europa, iar țara noastră s-a angajat la Bruxelles să reducă noxele, în schimbul miliardelor de euro pe care le va primi prin PNRR.
„În funcţie de gradul de poluare – euro 6, euro 5, euro 4, euro 3, taxele vor fi aplicate în mod crescător. Probabil că vor deranja având în vedere că vorbim de o taxare în plus pentru noxe”, a declarat Andrei Corlan, secretar de stat în Ministerul Mediului, citat de Observator News.
Camioanele vor fi taxate în funcţie de distanţa pe care o parcurg.
Măsura ar urma să fie implementată cel mai probabil de anul viitor.
„Putem spune că ne aflăm într-un moment zero. Fiecare administraţie, în funcţie de infrastructura urbana, trebuie să ia deciziile în concordanţă. Acum doi ani a fost o tentativă de a impune o asemenea regulă pentru mașinile mai vechi”, a mai spus Corlan.
Până acum, însă, guvernanții au negat categoric că vor crește taxele.
„Am spus de la început că nu vom crește taxele, e un principiu de la care nu abdicăm. Am arătat că schimbarea pradigmei prin care am alocat mai multe resurse către investiții ne-a ajutat să avem mai multe resurse la buget, cu 40 de miliarde mai mult decât anul trecut”, declara, pe 10 noiembrie, Florin Cîțu, liderul PNL, încă premier demis și proaspăt preșeidnte al Senatului.
„Sigur nu vor fi, 100%. Deci în 2022 nu vor fi taxe în plus”, a insistat și Kelemen Hunor, vicepremier și președinte UDMR.
Și Tanczos Barna, ministrul Mediului, a spus că nu va exista o taxă auto. Ce-i drept, acesta și-a asumat angajamentul doar pentru 2021.
„Nu se va introduce nicio formă de taxă anul acesta şi cu siguranţă nu se va introduce niciodată taxa auto în forma în care a existat, vreodată”, afirma ministrul, la începutul anului.
Tanczos Barna a invocat, în schimb, „o formă de taxare” sau „alte mijloace, restricții, metode pentru creșterea calității aerului”.