Pentru a descuraja cumpărarea de mașini rulate, guvernanții iau în calcul introducerea unui impozit suplimentar pentru proprietarii vehiculelor vechi și poluante.
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a spus că numărul maşinilor vechi nou înmatriculate în România e mai mare decât cel al autoturismelor noi, în ciuda sumelor mari investite de statul român în programele Rabla Clasic şi Rabla Plus.
Mai contează aici și faptul că, la negocierile pentru PNRR, România s-a angajat în fața Comisiei Europene să scoată din circulaţie, până în 2026, un sfert de milion de mașini vechi şi poluante. Aceasta a fost condiţia ca Ministerul Transporturilor să primească bani europeni pentru construirea de autostrăzi.
„Degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber. De aceea propun şi colegilor mei din coaliţie să avem în balanţă cele două măsuri: de stimul pentru maşinile noi şi de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă.
Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate. Noi va trebui să avem un parteneriat cu autorităţile publice locale, că acolo se plătesc taxele pe autoturisme, şi să găsim o modalitate de a descuraja înmatricularea maşinilor mai vechi”, a declarat ministrul Mediului, citat de Adevărul.
Astfel, așa-numita taxă auto va reveni sub forma impozitării pe principii de mediu.
Forma taxei nu a fost creionată încă de autorităţi, dar experţii consideră că introducerea acesteia e posibilă, fără a încălca legislația comunitară, cum s-a întâmplat în trecut.
„Un instrument cu un potenţial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reaşezat pe principii de mediu”, declara acum ceva timp Daniel Anghel, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică PwC România.