Problema maşinilor parcate ilegal este deja bine cunoscută şi dezbătută îndelung. Dar se pare că autorităţile au ajuns într-un final la un conses şi au stabilit câteva reguli pe care şoferii trebuie să le aibă în vedere. Amenzile care vor intra din nou în vigoare, dar şi firmele care vor opera rămân la latitudinea autorităţilor locale. Reprezentanţii Poliţiei susţin că noile reglementări nu vor mai lăsa loc la abuzuri.
Orice maşină parcată ilegal va putea fi ridicată din nou începând de luni, când a intrat în vigoare Hotărârea de Guvern, adoptată la finalul săptămânii trecute.
Aceasta a modificat şi completat Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 cu privire la circulaţia pe drumurile publice. Însă acum putem vorbi doar teoretic, pentru că până să putem vedea la propriu maşini ridicate, mai trebuie parcurşi câţiva paşi. Paşi pe care trebuie să îi parcurgă administratorii drumurilor, mai precis autorităţile locale în cele mai multe cazuri. Încă există destule semne de întrebare asupra modului în care se vor aplica noile proceduri.
Reprezentanţii Poliţiei atrag atenţia că există mai sunt multe lucruri care trebuie puse la punct înainte ca aceste noi reguli să intre în vigoare, ca de exemplu, tarifele practicate pentru ridicarea, transportul şi depozitarea maşinilor, iar acest lucru nu a putut fi stabilit prin Hotărârea de Guvern
„S-a introdus un capitol nou cu procedura de ridicare. Operaţiunile constau în ridicare, transport şi depozitare. Hotărârea de Guvern nu poate să stabilească cine se va ocupa de acest serviciu, dacă administratorul drumului se va ocupa el însuşi sau va externaliza serviciul. Cadrul legal nu ne-a lăsat să stabilim asta. De asemenea, nu s-au putut stabili prin acest act normativ tarifele pentru ridicarea şi depozitarea maşinilor, pentru că această Hotărâre este un act subsecvent OUG 195. Pentru asta era nevoie de o lege separată, cu avize de la Finanţe. Dar noi acum suntem legaţi doar de actul-mamă, care spune ce se face, iar Hotărârea spune cum se face. Ne limităm aici, nu putem veni cu suprareglementări. MAI a iniţiat un proiect de lege care stabilea şi tarife unice pentru aceste operaţiuni, dar nu s-a concretizat deocamdată. (…) Autorităţile locale iau acest text, îl citesc, iar apoi dau o hotărâre de consiliu local pentru a stabili cum urmează paşii din Hotărârea de Guvern“, a explicat, pentru „Adevărul“, chestorul Florentin Brăcea, directorul Direcţiei Rutiere, din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR).
Acesta a mai precizat că, din mai multe motive tehnice, noile prevederi nu pot fi aplicate imediat. „Deocamdată, Hotărârea de Guvern nu a fost publicată în Monitorul Oficial. Prin Ordonanţa 195 din 2002 aveam cadrul legal general privind ridicarea maşinilor parcate ilegal. Procedura, care trebuia stabilită prin regulament, nu s-a adoptat niciodată – ca să ştim de unde plecăm. Hotărârea de Guvern a completat regulamentul cu partea tehnică, în lipsa căreia primăriile au acţionat prin hotărâri ale consiliilor locale. Neexistând cadru legal, fiecare primărie a încercat să pună în aplicare o măsură prevăzută de lege, de aici şi anumite abuzuri“, a concluzionat chestorul.
Şeful Direcţiei Rutiere, mărturiseşte că este însă optimist şi încrezător în privinţa efectelor pe care le vor avea noile prevederi odată ce vor fi puse în practică. „Este o măsură prevăzută de legislaţie care nu a putut fi aplicată o bună perioadă de timp. Măsurile clar sunt benefice pentru trafic, îi vor responzabiliza, îi vor disciplina pe şoferi. Dar e clar că nu vor rezolva problema şi toţi vor încerca să parcheze legal de acum înainte“, a mai adăugat chestorul Florentin Brăcea.
Hotărârea de Guvern stabileşte clar faptul că ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care poliţistul rutier o poate pune în practică în una din situaţiile prevăzute lege, când autoturismul este parcat neregulamentar pe partea carosabilă.