Raport al Curți de Conturi Europene : Majoritatea mașinilor care circulă în UE emit aceleași niveluri de emisii de carbon ca în urmă cu 12 ani

Raport al Curți de Conturi Europene : Majoritatea mașinilor care circulă în UE emit aceleași niveluri de emisii de carbon ca în urmă cu 12 ani

Un nou audit referitor la nivelul emisiilor de CO2 provenite de la autovehicule, realizat la nivelul Uniunii Europene, constată că reglementările introduse în spațiul comunitar nu au reușit, ultimii 12 ani, să reducă semnificativ nivelul acestora, ceea ce face ca adoptarea vehiculelor cu emisii zero să fie imperativă pentru obiectivele climatice ale blocului, scrie Euractiv.

Într-un raport publicat miercuri, 24 ianuarie 2024, organismul de supraveghere al UE, Curtea de Conturi Europeană (CCE), a prezentat o analiză a progreselor înregistrate de blocul comunitar în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2 provenite de la autovehicule.

Deși motoarele au devenit mai eficiente, rezultatul a fost subminat de creșterea greutății autovehiculelor

CCE a constatat că, deși vehiculele au devenit mai eficiente în ultimul deceniu, acest rezultat a fost subminat de creșterea greutății și a dimensiunii medii a autoturismelor. Se estimează că în această perioadă masa medie a mașinilor a crescut cu aproximativ 10% .

„Îmbunătățirile continue ale tehnologiei motoarelor și introducerea grupurilor motopropulsoare hibride au făcut ca motoarele să fie mai eficiente, dar creșterea masei vehiculelor, împreună cu motoare mai puternice, depășesc progresele tehnologice realizate”, se arată în raportul CCE.

Auditul a mai constatat că, în ultimul deceniu, emisiile au rămas constante în cazul mașinilor diesel, în timp ce în cazul mașinilor pe benzină au scăzut cu doar 4,6%.

„O reducere reală și tangibilă a emisiilor de CO2 ale automobilelor nu va avea loc atâta timp cât motorul cu combustie va prevala, dar, în același timp, ponderea mașinilor electrifice în parcul auto din UE rămâne un deziderat major”, a declarat Pietro Russo, membrul ECA care a condus auditul.

Autovehiculele cu motoare hibride, mult mai poluante decât anunță producătorii

De asemenea, autovehiculele hibride, prezentate de industria auto ca o soluție mai curată prin combinarea ambelor opțiuni de propulsie, au fost criticate în raport ca fiind mult mai poluante decât se anunță.

În cazul vehiculelor hibride plug-in, diferența medie dintre emisiile din laborator și cele din lumea reală a fost de aproximativ 250%, potrivit auditorilor. Conform concluziilor raportului, a considera aceste vehicule ca fiind cu emisii reduse aduce beneficii producătorilor în detrimentul protecției climei și mediului.

Diferența de emisii între testele producătorilor și cele efectuate în condiții reale

După cum era de așteptat, analiza a constatat existența unui decalaj major între valoarea emisiilor autovehiculelor declarate de producători, înregistrate în laborator, și cele înregistrate în condiții reale.

Problemele legate de testarea emisiilor în laborator, care au produs în 2015 scandalul „dieselgate”, atunci când sS-a descoperit că anumiți producători auto, inclusiv gigantul german Volkswagen, au manipulat motoarele vehiculelor lor pentru a reduce în mod artificial emisiile în timpul testelor de laborator.

În urma scandalului, au fost luate măsuri pentru a consolida cerințele de testare. Auditul a constatat că noile măsuri, instituite în 2017, au contribuit la reducerea decalajului dintre declarațiile producătorilor privind emisiile de carbon și realitatea de pe șosele.

Începând cu anul 2022, Comisia a colectat informații privind emisiile de la contoarele de bord pentru consumul de combustibil, instalate pe vehiculele noi, ceea ce a oferit o imagine mai exactă a emisiilor vehiculelor în timpul utilizării.

În 2021, emisiile din transporturi au reprezentat 23% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE, autoturismele fiind responsabile pentru mai mult de jumătate din această cantitate.

Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), autoturismele din Uniunea Europeană au o vechime medie de 12 ani, Grecia și Estonia având cele mai vechi parcuri auto din regiune, cu vehicule vechi de aproape 17 ani, iar Luxemburgul fiind cel mai nou (7,6 ani).

Deficiențe la nivelul autorităților în procesul de omologare

Auditorii au vizitat trei țări din UE pentru a înțelege mai bine procesul cu care se realizează omologarea, care certifică faptul că vehiculele care circulă pe șoselele UE respectă standardele necesare în materie de CO2 și de poluare.

În timp ce Germania a fost conformă, s-a constatat că autoritățile de omologare din Italia și Țările de Jos nu au efectuat suficiente teste pentru a se asigura că nivelurile de CO2 declarate de producători sunt corecte.

Testele producătorilor ar trebui să fie verificate de autoritățile de omologare, care asistă personal la aceste teste. În timp ce autoritățile germane au asistat la 79 de astfel de teste între 2020 și 2021, autoritățile italiene au asistat doar la două, iar cele olandeze la niciunul.

Raportul CCE constată că lipsa autorităților olandeze și italiene de la procesul de omologare  „limitează garanția că emisiile de CO2 ale vehiculelor declarate de producători în certificatele de conformitate sunt corecte”.

S-a constatat, de asemenea, că nici Comisia Europeană nu știa cum (sau dacă) statele membre efectuau aceste verificări de omologare, ceea ce înseamnă că executivul UE avea date limitate pe baza cărora să propună îmbunătățiri.

Recomandări rezultate în urma auditului

Pentru a ajuta UE să își atingă obiectivele de reducere a emisiilor din transporturi, Curtea de Conturi Europeană recomandă Comisiei să urmărească statele membre pentru a se asigura că acestea efectuează evaluările de conformitate cu privire la emisii.

De asemenea, Curtea dorește ca executivul european să furnizeze consumatorilor informații privind consumul real de combustibil al vehiculelor, o măsură care, în opinia sa, ar încuraja producătorii să alinieze mai bine rezultatele obținute în laborator cu emisiile de dioxid de carbon produse în condiții reale de conducere.

Pentru a reduce mai rapid emisiile autovehiculelor aflate în circulație, auditul recomandă ca obiectivele actuale ale constructorilor, care se bazează pe reducerea medie a emisiilor de CO2, să fie înlocuite cu obiective privind o proporție minimă de vehicule cu emisii zero.

În plus, ar trebui introdus un plafon de „emisii de CO2 în condiții reale” pentru toate mașinile cu motoare cu combustie, inclusiv pentru vehiculele hibride.

Auditorii au îndemnat, de asemenea, Comisia să sprijine statele membre în trecerea la un format electronic standardizat pentru furnizarea de date privind omologarea de tip.

În timp ce trecerea către vehiculele electrice – al căror număr de înmatriculări a crescut de la aproximativ una din 100 de mașini noi în 2018 la aproape una din șapte în 2022 – determină majoritatea reducerii emisiilor de carbon, aceasta se confruntă cu provocări: prețul de achiziție mai ridicat al vehiculelor electrice, infrastructura de încărcare insuficientă în majoritatea statelor membre și problemele legate de disponibilitatea bateriilor, în principal din cauza lipsei de materii prime esențiale în UE.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`