De cele mai multe ori suntem surprinși când mașina se strică, însă simptomele defecțiunii se pot observa de un specialist şi în funcţie de modul cum arată gazul eliminat de sistemul de eşapament.
Astfel, fumul albicios după pornire, când motorul este rece, nu constituie un semnal de alarmă, deoarece indică prezenţa unor vapori de apă, eliminaţi prin toba de eşapament, iar după ce motorul s-a încălzit, dacă aprinderea şi carburaţia sunt reglate corect, acesta nu va emite particule vizibile de fum prin eşapament, informeazăadevarul.ro.
Însă, orice culoare a fumului de eşapament la motorul cald trebuie să dea de gândit:
Fumul negru indică utilizarea unui combustibil cu impurităţi sau un amestec bogat. Primele verificări trebuie realizate la elementul filtrului de aer. Dacă acesta nu este schimbat la timp şi se îmbâcseşte cu praf, poate fi una din cauzele arderii incomplete a unei cantităţi de combustibil care apoi se elimină prin eşapament. La motoarele pe benzină, prezenţa fumului negru la eşapament arată că raportul aer/benzină nu este corect. Dacă se verifică şi bujiile se va constata pe ele un strat de fum negru, deci lipsa de aer este certă.La motoarele diesel, particulele de fum negru provin din deficienţe de alimentare. Ele pot fi întâlnite şi la motoarele moderne cu injecţia motorinei la presiune ridicată. Pompa de injecţie şi injectoarele vor trebui verificate direct pe maşină sau pe bancuri speciale. Un fum negru la eşapament, la pornire, poate fi şi rezultatul nefuncţionării corespunzătoare a bujiei de preîncălzire care va trebui înlocuită.
Fumul albastru indică un consum mare de ulei. Prima verificare, şi cea mai simplă, este a nivelului de ulei din baia motorului, cu ajutorul jojei de ulei. A doua verificare, la motoarele pe benzină, se face verificând bujiile, care pot fi ancrasate cu un strat de ulei ars. Dacă la verificarea nivelului de ulei cu joja se găseşte un nivel scăzut, aceasta se poate datora segmenţilor uzaţi care nu mai etanşează corespunzător şi uleiul ajunge în camera de ardere.
Fumul alb mai poate apărea brusc, pe timpul deplasării, direct de sub capotă. Este un semn că au loc scurgeri de lichid de răcire direct pe motorul încins, datorate neetanşării unei conducte de legătură. O conductă fisurată pe o porţiune mică poate fi remediată pe loc, cu ajutorul unei benzi adezive aplicate şi strânse bine cu un colier peste locul fisurii. De asemenea, se verifică prima dată nivelul lichidului de răcire în vasul de expansiune şi aspectul (culoarea sa, care poate deveni maronie sau cărămizie), deoarece, în aceste cazuri, este vorba de deteriorarea calităţii acestuia prin garnitura de chiuloasă care şi-a pierdut etanşeitatea.