ACEA a publicat luna aceasta un raport în care România se situează pe ultimul loc din Europa în ceea ce privește rata de motorizare. Țara noastră, în prezent, are 396 de autoturisme la 1.000 de locuitori. Parcul auto, într-o continuă creștere în România.
Dintre toate țările europene, incluzând zona UE, EFTA și Marea Britanie, România este clasată pe ultimul în privința ratei de motorizare.
Traficul din România se aglomerează din ce în ce mai tare. Datele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că, în decembrie 2022, în România, erau înmatriculate aproape 10 milioane de vehicule (9.952.850), în timp ce 8.5 milioane de cetățeni români dețineau permis de conducere (8.501.618).
„Potrivit informațiilor existente în Registrul Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate, începând cu anul 2010, numărul de vehicule înmatriculate în România a crescut, în medie, cu aproximativ 5% în fiecare an”, potrivit DRPCIV.
Datele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) arată că, în 2021, rata medie de motorizare din Europa era de 563 de autoturisme la 1.000 de locuitori, potrivit economica.net.
Comparativ cu România, Ungaria are o rată de motorizare de 413 autoturisme / 1000 locuitori, Letonia de 400 / 1000., Croația de 445 / 1000, iar Suedia de 480 / 1000.
Cele mai mari rate de motorizare din Europa se află în Luxemburg (698 / 1000), Polonia (684 / 1000), Italia (672 / 1000), Cipru (661 / 1000) Estonia (621 / 1000) și Islanda (618 / 1000). State precum Germania, Franța, Marea Britanie sau Spania au indici de motorizare de 584 / 1000, 573 / 1000, 546 / 1000, respectiv, 535 / 1000.
Datele ACEA arată că, în 2021, vârsta medie a parcului auto din România era de 15,1 ani, în timp ce în Grecia era de 17 ani, în Estonia de 16,8 ani și în Cehia 15,6 ani.
În România, situația este gravă și în privința vârstei medii a parcului de vehicule comerciale medii și grele, țara înregistrând o vârstă medie de 18,6 ani, urmată de Italia (19 ani) și Grecia (22,7 ani).
În ceea ce privește capitolul autobuze, România este pe primul loc în topul țărilor cu cea mai mare vechime a autobuzelor, 20,2 de ani. În Grecia media aste de 19 ani, iar în Polonia de 16 ani. Vârsta medie a autobuzelor din Europa este de 12,7 ani.