O posibilă fuziune care include Renault, proprietarul Dacia, poate duce la constituirea celui mai mare concern auto din lume
Guvernul francez, cel mai mare acționar al Renault, care deține și o participație la grupul Stellantis, analizează o posibilă fuziune între cele două concerne, scrie cotidianul italian Il Messaggero. Dezvăluirile jurnaliștilor italieni au fost negate de producătorul franco-italian-american – Stellantis.
O fuziune necesară consolidării poziției pe piața auto, în fața constructorilor chinezi și germani
Renault, proprietarul Dacia, cel mai mare exportator al României și se află într-o alianță cu producătorii japonezi Nissan și Mitsubishi.
Stellantis este un grup format din fuziunea Fiat cu PSA Group, deținător al unor mărci precum Peugeot, Citroen, Opel, Chrysler, Jeep, Maserati și Alfa Romeo.
Statul francez deține 15% din acțiunile Renault și 6% din Stellantis. Familia Agnelli este cel mai mare acționar în Stellantis prin fondul de investiții Exor, care are 14,4% din titluri.
Scopul acestei fuziuni, supravegheate chiar de președintele Emmanuel Macron, ar fi creșterea influenței asupra sectorului auto și creearea unei „linii Maginot” împotriva constructorilor chinezi și germani.
O fuziune între cele două ar creea cel mai mare concern auto din lume, de departe, cu o producție de 16 milioane de unități pe an, dar ar diminua influența Italiei și a familiei Agnelli în Stellantis.
Directorul Stellantis, dispus pentru realizarea fuziunii
Concernul Stellantis este acum condus de către Carlos Tavares, fost director în cadrul Renault.
Tavares a declarat, în cadrul unei conferințe Bloomberg, că producătorii europeni auto trebuie să se ia în considerare o operațiune de consolidare pentru a putea face față ofensivei chineze.
„La un moment dat, dacă trebuie să finanțezi o tehnologie foarte scumpă și nu ai economii de scală, ai probleme. Din fericire, datorită Uniunii Europene, am reușit să creăm Stellantis. Dacă nu am fi făcut-o, ne-am fi confruntat cu o problemă profundă. FCA (Fiat Chrysler – N.R.) ar avea probleme, iar PSA (proprietarul Peugeot și Citroen – N.R.) ar avea probleme. Deci, aceasta a fost mișcarea potrivită la momentul potrivit”, a spus Tavares, citat de cotidianul italian.
CEO Stellantis a vorbit și despre așteptările sale din viitor: „Mă uit la ce face Renault, la cum se mișcă”. El a adăugat că „dacă trebuie să facem ceva, o vom face pe cale prietenoasă. Nu vor exista ostilități”.
Neînțelegeri între guvernul italian și Stellantis în privința subvențiilor
Scenariul fuziunii celor două concerne auto apare în contextul în care Adolfo Urso, ministrul italian al Industriei, a declarat la începutul acestei luni că statul italian ar putea cumpăra acțiuni la Stellantis.
Declarația ministrului italian survine în urma unui conflict avut de guvernul de la Roma cu Stellantis în privința producției de mașini din țară.
Urso a spus că Stellantis și-a asumat realizarea unei producții de un milion de mașini pe an, țintă atinsă ultima oară în 2017, în acest moment, producția fiind de 750.000 de unități anual.
Grupul auto a spus că ținta asumată, de un milion de unități anual, depinde de mai mulți factori, precum subvențiile oferite de stat, dezvoltarea rețelei de încărcare pentru mașini electrice și costuri mai mici pentru energie.
Guvernul italian intenționează să cumpere acțiuni la Stellantis
Autoritățile italiene au menționat că de-abia de anul viitor ar putea oferi subvențiile anuale pe care le acordă pentru cumpărarea de mașini cu emisii mici, în valoare de 950 milioane de euro, direct în fabricile italiene dacă se dovedește că e o intervenție care va ajunge să sprijine efectiv producția în alte țări.
Pe de altă parte, o achiziție a 6,1% din acțiunile Stellantis, pentru a egala cât are statul francez, ar fi însă costisitoare pentru guvernul italian, costul estimat fiind de patru miliarde de euro.
Renault a renunțat la listarea Ampere, divizia de mașini electrice
Recent, Renault a renunțat la planul său de a lista pe bursă divizia Ampere, axată pe producția de mașini electrice, din cauza condițiilor actuale de pe piețele de capital, a faptului că cererea de mașini electrice a înrregistrat un recul în Europa, dar și a concurenței puternice din partea grupurilor chineze.
Grupul francez a spus atunci că divizia urmează să fie finanțată intern și că planul de transformare, numit Renaultution, va continua.
Anterior, Renault și-a separat divizia de motoare termice, botezată Horse, atrăgând participarea grupului chinez Geely, proprietarul Volvo, dar și pe cea a producătorul saudit de țiței Saudi Aramco, cel mai mare din lume.
Și Dacia face parte din această divizie de motoare termice, compania franceză anunțând că fabrica de la Mioveni va produce motoare pe combustie atât timp cât acest lucru va fi posibil.
Stellantis neagă potențiale fuziunii cu Stellantis
Ca răspuns la speculațiile din presă cu privire la o posibilă fuziune cu Renault, John Elkann, președintele Stellantis, a declarat că producătorul auto nu are planuri de fuziuni și achiziții.
„Nu sunt în studiu planuri privind fuziuni ale Stellantis cu alți producători”, a declarat Elkann, adăugând că grupul se concentrează pe executarea planului său de afaceri pe termen lung.