Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tanczos Barna, a precizat, luni, că este adeptul programelor de susţinere pentru proprietarii de maşini, dar şi al unui alt tip de aplicare a impozitelor locale pentru mașinile mai vechi.
„Interdicţiile sunt foarte greu de justificat din punct de vedere juridic. România a pierdut procese la Curtea Europeană de Justiţie pe taxa auto tocmai pentru că ele, juridic, nu au fost fundamentate cum trebuie. Eu sunt adeptul programelor de susţinere pentru proprietarii de maşini şi în contrapartidă să existe poate un alt tip de aplicare a impozitelor locale în cazul acelor maşini (vechi, n.r.). Ele trebuie să vină, din punctul meu de vedere, în paralel. Trebuie să creăm alternative pentru cetăţeni, nu numai sancţiuni şi impozitări mai mari”, a afirmat Tanczos, potrivit Agerpres.
Săptămâna trecută, ministrul Mediului a menţionat că o măsură privind maşinile mai vechi de 15 ani va exista probabil în cel mai scurt timp, în condiţiile în care inclusiv Comisia Europeană insistă pentru măsuri destinate reducerii vârstei parcului auto.
„Inclusiv Comisia Europeană ne forţează să luăm măsuri pentru reducerea vârstei parcului auto. Este o decizie asumată la nivelul Guvernului, odată cu negocierea PNRR (planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă – n. r.). Comisia ne-a recomandat să găsim o soluţie pentru maşinile mai vechi de 15 ani”, a precizat ministrul Mediului.
Premierul Florin Cîţu a declarat, la începutul lunii iunie, că nu e de acord cu introducerea de noi taxe, prin urmare nu susține nici o eventuală taxă auto.
În PNRR „nu scrie taxă, ci măsură de descurajare a înscrierii autovehiculelor care poluează. Am fost foarte clar şi în negocierile cu Comisia Europeană și am spus că nu sunt adeptul taxelor, nu vreau taxe, chiar dacă e vorba despre taxă de mediu”, a insistat premierul.
De la 1 februarie 2017, taxa auto a fost eliminată, iar toţi cei care plătiseră o sumă la înmatricularea autovehiculelor urmau să-şi primească banii înapoi de la stat.
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii.