Scumpirile accelerate ale energiei au afectat interesul conducătorilor auto pentru mașinile electrice.
Prețul electricității a urcat vertiginos iar românii privesc înapoi spre motorele pe benzină, gaz ori motorină. Iar decizia lor pare să fie îndreptățită de calcule dacă pun în raport costurile mașinilor electrice, autonomia lor și facturile contoarelor.
Astfel, un kilowatt-oră variază între 1,5 lei și 2,5 lei, iar, la 1.000 de kilometri parcurși într-o lună, consumul unui autoturism electric ar putea ajunge la 200 kWh, echivalentulul unei cheltuieli lunare de aproximativ 400 lei.
În plus, criza a stopat posibilitatea de a încărca gratuit mașina electrică la supermarket iar cei care optează să își încarce mașina acasă au toate șansele să depășească plafonul compensat.
În 2025 – 2026 costul producerii unei mașini electrice îl va egala pe cel al unei mașini cu motor termic, este previziunea făcută de Sylvain Filippi, director general al Envision Racing, parte a grupului Envision.
Concomitent, prețul carburanților oscilează iar în prezent, prețul benzinei a scăzut ușor în timp ce motorina se menține la un nivel ridicat: în București, de exemplu, benzina a ajuns până la 6,58 lei litrul iar motorina, 8,05 lei.
Promotor.ro menționează testul unui posesor de Tesla Model 3, care a parcurs 7.500 de kilometri timp de două luni.
Acesta avertizează într-o filmare pe youtube că o mașină electrică nu afișează toate datele de consum în statistici, decât pe cele din momentul deplasării, astfel că vehiculele au un consum și un cost de utilizare mai mare decât cel afișat pe display.
Această paritate a costurilor va aduce schimbări revoluționare pe piața auto. “Când se va întâmpla asta și vom putea produce aceste mașini electrice la scară, atunci porțile (n.n. – mobilității fără emisii poluante) se vor deschide”, susține Sylvain Filippi potrivit economica.net.
Acesta susține că în curând va deveni mai scump să fie produse mașini tradiționale decât electrice din cauza creșterii costurilor de fabricație pentru cele din urmă ca urmare a noilor norme de depoluare.
Prin urmare, în viziunea sa, paritatea se va atinge nu prin scăderea majoră a prețului electricelor ci, mai degrabă, prin majorarea prețului pentru mașinile cu motoare termice.
„Din acea etapă, cumpărarea unei mașini cu ardere internă va fi o idee foarte proastă, deoarece valoarea de revânzare a acestor mașini nu va mai reprezenta mare lucru. Va deveni un activ foarte prost și cred că atunci tranziția se va accelera”, a menționat Sylvain Filippi.
Vehiculele electrice au reprezentat mai puțin de 8% din vânzările globale anul trecut și puțin sub 10% în primul trimestru al anului 2022.
Potrivit analiștilor AlixPartners, pentru a susține cererea de mașini electrice, producătorii de automobile și furnizorii estimează investiții de cel puțin 526 de miliarde de dolari în vehicule și baterii în perioada 2022 – 2026, mai mult decât dublu față de prognozele antorioare care vizau investiții de 234 de miliarde de dolari în perioada 2020 – 2024.