Interzicerea circulaţiei maşinilor diesel poluante în orașele din Germania, ca urmare a unei hotărâri istorice a unei instanţe de judecată va avea consecinţe inclusiv în Europa de Est. În Ungaria există deja avertismente că această ţară riscă să devină cimitirul de maşini al Europei, în condițiile în care anul trecut Ungaria a importat aproape 37.000 de maşini rulate mai vechi de 15 ani. Cele mai multe sunt maşini nemţeşti.
De asemenea, planurile de producţie de motoare diesel germane în Europa de Est ar putea fi perturbate. Când cererea de maşini rulate creşte, scade cea de automobile noi. O parte importantă din motoarele produse de Audi la fabrica sa din Ungaria, de la Gyor, sunt diesel. De asemenea, Mercedes intenţionează ca la fabrica pe care şi-o construieşte în oraşul polonez Jawor să producă şi motoare diesel, scrie zf.ro.
Pentru unii, hotărârea celei mai înalte instanţe administrative din Leipzig că este lagal ca oraşele să interzică motoarele diesel înseamnă moartea lentă a motoarelor pe motorină. Decizia va avea consecinţe profunde pentru milioane de şoferi şi mii de afaceri din Germania şi pentru întreaga industrie auto germană, esenţială pentru cea mai mare economie a Europei.
Producătorii auto germani au trecut deja în defensivă. O treime din cele peste 45 de milioane de maşini care circulă în Germania au motoare diesel. Producătorii au un as în mânecă: industria lor aduce 500 de miliarde de euro economiei germane anual şi asigură direct sau indirect un milion de locuri de muncă.
Producătorii spun că interdicţiile pot reduce valoarea de revânzare a până la 15 milioane de autovehicule pe cea mai mare piaţă auto europeană. Dealerii de maşini rulate sunt cei mai nefericiţi. „În ultimul an, preţurile au scăzut odată cu cererea, iar în unele cazuri cererea s-a diminuat şi cu 90%. Preţurile s-au prăbuşit. Cam cu 25% pentru o maşină. Cu ce s-a întâmplat zilele acestea, preţurile se vor duce în jos şi mai mult“, s-a plâns pentru Deutsche Welle un astfel de dealer.
Posibilele interdicţii ar putea afecta 10-15 milioane de maşini şi două milioane de vehicule comerciale, a calculat firma de evaluare financiară EY. Aceste maşini nu respectă reglementările UE privind emisiile cunoscute ca Euro 6. Pierderile financiare s-ar putea ridica la un miliard de euro. Ar fi perturbate activitatea taximetriştilor şi a transportatorilor de marfă şi transportul navetiştilor şi al celor dependenţi de maşină pentru munca lor, dar pe porţiuni limitate din reţeaua publică de drumuri, notează The Local.de.
Judecătorul Andreas Korbmacher, care a condus completul de judecată în cazul deciziei din Leipzig, a declarat că „va trebui acceptate anumite pierderi“ şi că nu există obligaţii pentru a-i despăgubi pe şoferii cu maşini diesel. Însă judecătorii au asigurat că interdicţiile nu vor duce neapărat la prăbuşirea pieţei maşinilor rulate şi că acestea vor fi aplicate gradual, iar de restricţii imediate se vor lovi doar maşinile cu standarde Euro 4 sau mai slabe.
Decizia judecătorilor reprezintă o lovitură pentru industria auto, care se opune cu dârzenie restricţiilor de circulaţie de teama furiei şoferilor, şi pentru guvern, acuzat că a promovat motoarele diesel.