Executivul a aprobat ”NOTA privind modificarea Hotărârii Guvernului nr. 935/2011 privind promovarea utilizării biocarburanţilor şi a biolichidelor, precum şi modificarea şi completarea HG nr. 928/2012 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă a benzinei şi motorinei şi de introducere a unui mecanism de monitorizare şi reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră”, document prin care a stabilit prelungirea termenului de menţinere a benzinei Euro 5 până la 1 ianuarie 2018.
„Guvernul a primit din partea ministrului delegat pentru Energie o Notă în care este trecută în revistă situaţia legislativă europeană şi naţională privind comercializarea biocarburanţilor.
Legislaţia europeană prevede ca, până în 2020, biocarburanţii şi în special cei avansaţi, obţinuţi din materii prime nealimentare, să atingă ţinta de 10% în ansamblul carburanţilor utilizaţi la autovehicule şi utilaje mobile. Directiva 2009/30/CE prevede însă posibilitatea ca statele membre să păstreze pe piaţă sortimentul de benzină E5 şi după 1 ianuarie 2013, în cazul în care se consideră că parcul auto din statul respectiv prezintă o pondere semnificativă de autovehicule ale căror motoare nu sunt compatibile cu sortimentul E10. Din punctul de vedere al experienţei altor ţări europene, se constată că în marea majoritate a acestora, inclusiv în state cu o economie foarte dezvoltată (Olanda, Germania, Danemarca, Suedia etc.), se prevede menţinerea la vânzare, cel puţin până în 2015, a sortimentului de benzină E5 şi a celui de motorină B5.
Din punctul de vedere al legislaţiei naţionale, aplicarea prevederilor HG nr. 935/2011 şi ale HG nr. 928/2012 permite prelungirea comercializării pe piaţa internă, şi după 1 ianuarie 2013, a sortimentelor de benzină şi motorină Euro 5 şi, respectiv, B5, sortimente cu un procent mai mic de biocarburanţi. Totodată, analiza pieţei interne arată că alternativa dezvoltării şi comercializării de către furnizori a două tipuri de benzină cu conţinut diferit de biocarburanţi (E5 şi E10) este nefezabilă din punct de vedere economic deoarece funcţionarea în paralel a câte două lanţuri de producţie, transport, depozitare şi distribuţie depăşeşte cu mult posibilităţile oricărui operator economic din acest domeniu. În fine, comercializarea de către furnizori doar a benzinei de tip E10 va afecta un segment foarte mare de deţinători de autovehicule a căror funcţionare nu este compatibilă cu acest carburant. Nu în ultimul rând, creşterea conţinutului de biocarburant va determina preţuri mai mari la pompă„, se arată într-un comunicat al Gauvernului României.
În concluzie, nota consideră că trebuie avută în vedere necesitatea prelungirii termenului de menţinere a benzinei Euro 5 până la 1 ianuarie 2018.