Uzina Renault deschisă la începutul lui 2012 la Tanger, în Maroc, ar putea deveni de anul viitor principalul competitor al fabricii de la Mioveni, odată ce va ajunge la capacitatea maximă de 400.000 de maşini pe an. În aceste condiţii, directorul de operaţiuni al Grupului Renault, Carol Tavares, declară că România trebuie să îşi păstreze competitivitatea pe termen lung, citează Ziarul Financiar.
Principala problemă lansată este dacă în România, unde se investeşte în cercetare şi dezvoltare datorită inginerilor bine pregătiţi, producţia începe să fie afectată de costurile în creştere.
„Întâi trebuie să spun că lumea este într-o continuă schimbare, într-o continuă evoluţie. De aceea, pentru fiecare dintre noi apar noi provocări. România, ca ţară, nu face excepţie. Situaţia industrială din România este una de care suntem foarte mândri. Avem parte de calitate atât pe partea de inginerie, cât şi de fabricaţie. Însă, trebuie să ştiţi că lucrurile nu se opresc aici. Există oricând posibilitatea să mutăm situri fie către Maroc, fie către alte ţări din Africa, să mutăm partea de industrial, cât şi de inginerie şi design. De ce? Pentru că nu ne putem complace, nu putem să ajungem la un nivel de complezenţă. Nu trebuie să vedem niciodată situaţia ca fiind una statică, pentru că astfel înţelegem situaţia economică ca fiind una statică şi ajungem într-o mare eroare”, a spus Carol Tavares, directorul operaţional al Grupului Renault şi al doilea om în ierarhia grupului francez după Carlos Ghosn.
El a subliniat că „Europa tocmai trece prin aşa ceva. De ce? Pentru că pe termen scurt şi-a pierdut competitivitatea, iar pe termen lung apar probleme. Având în vedere că lumea se schimbă şi că România nu face excepţie, România trebuie să aibă grijă să-şi păstreze competitivitatea”. Spre comparaţie, salariul mediu al unui angajat din noua uzină a Renault este de 250 de euro, la jumătate faţă de Mioveni, şi în plus, din Tanger şi până în Spania doar se traversează Gibraltarul, în timp ce spre comparaţie un tren încărcat cu maşini de la Piteşti până în Constanţa durează 24 de ore, la care se adaugă timpul parcurs până în Franţa sau Italia pe cale maritimă.
Acesta este primul mesaj foarte clar al unui executiv Renault cu privire la producţia Dacia, în condiţiile în care uzina de la Mioveni este principalul exportator al României. În contextul în care transportul devine tot mai scump pe măsură ce costurile legate de combustibli cresc, Tavares a subliniat că maşinile în lumea auto sunt produse acum cât mai aproape de pieţele de vânzare.