Curtea Europeană de Justiţie: Taxa auto este discriminatorie şi descurajează importurile de maşini rulate

Curtea Europeană de Justiţie: Taxa auto este discriminatorie şi descurajează importurile de maşini rulate
Foto: auto-business.ro

Curtea Europeană de Justiţie a arătat că noua taxă auto descurajează importul de vehicule rulate din UE, din moment ce o parte din autoturismele rulate deja în România sunt scutite de taxă.

Un bărbat din Brașov a reclamat faptul că pentru o maşină pe care a dorit să o aducă din Spania, statul i-a cerut achitarea timbrului de mediu. Problema este că, în perioada 2007-2013, taxa auto a fost schimbată de mai multe ori, din cauză că nu era conformă cu regulile Uniunii Europene. Guvernul a hotărât, la un moment dat, rambursarea sumelor colectate ilegal de la cei care şi-au înmatriculat maşini la mâna a doua în perioada respectivă. Ulterior, din 2013, paralel cu recuperarea banilor, Guvernul a decis să simplifice lucrurile şi pentru cei care doreau înmatricularea unei maşini. Astfel, a decis ca timbrul de mediu să fie zero pentru maşinile pentru care s-a plătit deja taxa auto sau o taxă echivalentă în perioada 2007-2013. Scopul scutirii a fost evitarea dublei impuneri pentru o marfă care a fost deja taxată. Şi, oricum, Guvernul trebuia să dea înapoi vechile taxe neconforme cu dreptul comunitar, astfel că efectul era neutru la buget. O asemenea scutire înseamnă, însă, că nu toate autovehiculele rulate vândute pe piaţa naţională fac obiectul noii taxe, în timp ce, ca regulă generală, autovehiculele importate din alte state membre ale Uniunii Europene fac obiectul acesteia.

Mihai Manea a reclamat faptul că pentru o maşină pe care a dorit să o aducă din Spania, statul i-a cerut achitarea timbrului de mediu. Problema este că, în perioada 2007-2013, taxa auto a fost schimbată de mai multe ori, din cauză că nu era conformă cu regulile Uniunii Europene. Guvernul a hotărât, la un moment dat, rambursarea sumelor colectate ilegal de la cei care şi-au înmatriculat maşini la mâna a doua în perioada respectivă. Ulterior, din 2013, paralel cu recuperarea banilor, Guvernul a decis să simplifice lucrurile şi pentru cei care doreau înmatricularea unei maşini. Astfel, a decis ca timbrul de mediu să fie zero pentru maşinile pentru care s-a plătit deja taxa auto sau o taxă echivalentă în perioada 2007-2013. Scopul scutirii a fost evitarea dublei impuneri pentru o marfă care a fost deja taxată. Şi, oricum, Guvernul trebuia să dea înapoi vechile taxe neconforme cu dreptul comunitar, astfel că efectul era neutru la buget. O asemenea scutire înseamnă, însă, că nu toate autovehiculele rulate vândute pe piaţa naţională fac obiectul noii taxe, în timp ce, ca regulă generală, autovehiculele importate din alte state memb

Citeste mai mult: adev.ro/nmudfb

 

 „În consecinţă, beneficiază de scutire cumpărătorul autovehiculului, care este exonerat de obligaţia de plată a taxei la înmatricularea autovehiculului pe numele său, în timp ce dreptul la rambursarea taxei anterioare, neconformă cu dreptul Uniunii, aparţine persoanei care a plătit-o, adică actualului vânzător al autovehiculului sau unuia dintre proprietarii anteriori în cazul în care autovehiculul a fost deja vândut între data plăţii taxei anterioare şi data intrării în vigoare a noii taxe. Prin urmare, chiar dacă beneficiul trezoreriei care decurge din perceperea taxei neconforme cu dreptul Uniunii va fi astfel compensat, de acest fapt nu profită persoana îndrituită la beneficiul rambursării taxei, ci o persoană terţă. Persoana îndrituită va recupera din preţul vânzării cel mult valoarea reziduală a taxei încorporate în valoarea autovehiculului, care va fi însă rareori egală cu valoarea taxei efectiv plătite şi, cu siguranţă, această sumă nu va include dobânda datorată“, se arată în analiza avocatului general.

Astfel, mecanismul de compensare nu asigură neutralitatea noii taxe.

Ca să rezolve problema, Guvernul are la dispoziţie două soluţii teoretice: fie elimină taxa şi la autoturismele importate, fie elimină excepţia. Cum, din 2007 încoace toate Guvernele s-au chinuit să restrângă importurile de maşini rulate, cel mai probabil, Executivul va ridica excepţia şi vor plăti timbru de mediu şi cumpărătorii care preiau maşini înmatriculate în perioada 2007-2013. Ulterior, foştii proprietari ar rămâne să îşi recupereze singuri sumele de la stat.

Urmăriți B1TV.ro și pe
`
Ultima oră
23:52 - Un oficial UE a fost condamnat la închisoare în Belarus. L-ar fi insultat pe Aleksandr Lukașenko
23:42 - Protest uriaș la Viena după preluarea puterii de către extrema dreaptă. Zeci de mii de oameni au ieșit în stradă. „Mi-e teamă pentru Europa pentru că autocrați nebuni ajung la putere”
23:26 - A murit Marius Ciugarin, fost fotbalist la Steaua și Sportul Studențesc
23:07 - Grădina zoologică din Oradea va avea o nouă locație, de aproape patru ori mai mare
23:02 - Nicușor Dan, despre modernizarea iluminatului public din București: 23,3 milioane lei pentru un oraș mai eficient energetic! Până în vară, vor fi înlocuite încă 7.822 de lămpi pe 34 de bulevarde
22:37 - Eugen Tomac: Președintele Iohannis cu cât mai mult stă la Cotroceni, cu atât mai mult rău face democrației românești. El este cel mai contestat și are pârghii pentru a detensiona situația (VIDEO)
22:36 - Noul ministru al Educației, despre efectele negative ale meditațiilor asupra sistemului de învățământ. „Trebuie fiscalizate pentru a nu scuti profesorul să-și facă bine datoria la clasă”
22:09 - Daniel Breaz (PNL): Dacă dorim într-adevăr să avem un Președinte al acestei alianțe pro-europene, va trebui să fim consecvenți și să mergem cu același Președinte (VIDEO)
22:02 - Poștașii au început împărțirea pensiilor. Cât mai au de așteptat cei care primesc banii pe card
21:57 - Mai este posibilă scoaterea lui Călin Georgescu din cursa pentru prezidențiale? Elena Lasconi: „Cele 3 decizii ale CCR sunt atât de grave încât nu cred că se mai pot repara vreodată. E extrem de grav ce s-a întâmplat” (VIDEO)