Ce este eCall, sistemul automat prin care maşina sună la 112
Reprezentanţii STS au transmis, marţi, că tehnologia eCall de la bordul maşinii care apelează automat 112 poate salva vieţi.
Cum funcționează tehnologia eCall
Sistemul apelează imediat după impact la 112, în caz de accident. Acesta este montat din fabrică la toate autoturismele proiectate după 2018 și este pus pe plafonieră. La Dacia, spre exemplu, senzorul SOS este verde.
”Este important de precizat că sistemul eCall activează transmiterea datelor doar în momentul producerii unui accident sau dacă ocupanții vehiculului îl acționează manual, astfel că mașina nu este monitorizată în timp real. În situația declanșării manuale, pasagerii nu pot întrerupe procesul de apelare și, pentru a nu genera alertarea falsă a agențiilor de urgență, este necesar ca aceștia să comunice cu operatorul 112. Totodată, această tehnologie nu presupune costuri suplimentare pentru pasageri și nu necesită configurații suplimentare față de cele realizate în timpul procesului de fabricare a mașinii”, a explicat Cătălin Chirca, purtătorul de cuvânt al STS.
”În cazul producerii unui accident rutier, sistemele eCall generează automat apelarea numărului 112 şi transmiterea către Serviciul de urgenţă a informaţiilor relevante pentru localizarea precisă a evenimentului şi pentru intervenţia echipajelor de salvare. Imediat după impact, date precum coordonatele GPS, seria VIN, tipul vehiculului, tipul combustibilului utilizat şi direcţia de mers sunt furnizate de autovehiculele echipate cu eCall”, a transmis STS, într-un comunicat de presă.
Reglementările europene impun ca această tehnologie să fie instalată pe toate modelele de maşini proiectate şi fabricate după luna aprilie 2018.
Automat, în cazul activării senzorilor de impact sau în mod manual, la iniţiativa şoferului sau a pasagerilor, vehiculul, prin intermediul sistemului eCall, generează declanşarea unui apel de urgenţă, asigurând transmiterea rapidă de date esenţiale pentru echipajele de intervenţie.
În sistemul informatic al 112, operatorii şi dispecerii pot vedea poziţia geografică a maşinii, seria VIN, tipul vehiculului, tipul combustibilului utilizat, direcţia de deplasare şi modul de declanşare a sistemului – automat sau manual.
Ulterior, după transmiterea datelor, se stabileşte o legătură de voce între ocupanţii autovehiculului şi Serviciul de urgenţă 112.
Peste 4.000 de accidente, anunțate la 112 prin sistemul eCall
Potrivit statisticilor Serviciului de urgență 112, în perioada ianuarie 2020 – iunie 2021, s-au înregistrat 189.213 apeluri la 112 referitoare la evenimente rutiere, dintre care 4.286 au fost efectuate prin sistemul de comunicații eCall. Dintre acestea, în 850 de cazuri apelul s-a declanșat automat la impact, iar în 3.436 de situații apelul a fost inițiat de ocupanții vehiculului.
România a fost prima țară din Europa care, în anul 2013, a pregătit infrastructura de comunicații, la nivel național, pentru implementarea serviciului de urgență eCall.