Cât de sigure sunt șoselele cu 2+1 benzi / Ce spun experții despre pericolul de pe acestea: „Suntem într-o mare eroare”
Șoselele spre Moldova vor avea implementat sistemul denumit 2+1, după ce CNAIR va introduce o a treia bandă, alternativă. Introducerea acestui nou sistem trebuie făcută cu atenție, pentru că poate aduce o serie de riscuri pentru siguranța circulației.
Nu de mult, Ministerul Transporturilor a publicat un proiect pentru introducerea sistemului de siguranță „2+1” pe drumurile aflate în exploatarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), urmând să fie implementată o bandă „de depășire alternativă pentru fiecare direcție, în scopul reducerii riscului de producere a coliziunilor frontale și laterale între vehicule”.
Ce caracteristici are sistemul de circulație 2+1
Potrivit expunerii de motive a viitorului act normativ, acest sistem de circulație 2+1 prezintă soluții tehnice de amenajare a drumurilor pentru desfășurarea în condiții de siguranță a circulației alternante a vehiculelor pe drumurile administrate de CNAIR.
Acesta va avea următoarele caracteristici: „platforma cuprinsă între 12-14 metri, două benzi de circulație în profil transversal și acostament consolidat. De precizat faptul că sistemul 2+1 a fost implementat în țara noastră, în baza experiențelor internaționale, sub forma unui proiect pilot pe unul dintre drumurile naționale pe care s-au înregistrat foarte multe accidente de circulație soldate cu pierderi de vieți omenești, respectiv pe DN 2, sector km 30+200 – 40+200”, se arată în aceeași expunere de motive.
În urma monitorizării sectorului de drum de către CNAIR a dus la scăderea numărului accidentelor rutiere, reducând totodată ambuteiajele.
Șoselele cu sistemul 2+1 au înregistrat un singur accident în câțiva ani
„Undeva în 2018, soluția 2+1 a fost introdusă pe 10 kilometri din DN2, care este cunoscut ca și «drumul crucilor» din cauza numărului mare de accidente rutiere mortale. De atunci, pe respectivul sector a mai fost înregistrat un singur accident mortal. Sigur, sunt șoferi deranjați de acel sector pentru că pe acolo se circulă cu 80 sau 90 de kilometri pe oră și nu cu 150 de kilometri pe oră cum sunt mulți învățați. Cu sistemul 2+1 se circulă mai încet, în limitele legale, dar se circulă și sigur”, a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, explicând rezultatele pe care le-a avut soluția 2+1.
Acest sistem de circulație 2+1 va fi adăugat pe DN2, șoseaua care leagă Bucureștiul de orașele Moldovei, amenajat până la Bacău. Și DN 28 va beneficia de același sistem, drumul care leagă Romanul de Iași și mai departe de granița cu Republica Moldova prin Albița, conform Adevărul.
Sistemul 2+1, eficient doar pe distanțe limitate
Pe cât de eficient este acest sistem, pe atât de ineficient este pe distanțe lungi. Cătălin Codescu, președintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie din România, este de părere că aceasta nu este o soluție tehnică.
„Suntem într-o mare eroare. O astfel de soluție este un compromis care poate fi utilizat numai pe distanțe limitate acolo unde nu se pot amenaja două benzi pe sens. În general, DN 2 permite amenajarea 2+2, dar probabil ar mai trebui niște investiții. Acest sistem nu este viabil pe sute de kilometri, nu are cum să funcționeze pe un DN 2 care are un flux foarte mare de vehicule. Ca să nu mai spun că a împuținat accidentele acolo unde a fost testat pe 10 kilometri, dar sunt sigur că a înmulțit numărul evenimentelor rutiere grave imediat după traversarea segmentului de încercare. Ca o concluzie suntem într-o gravă eroare dacă ne gândim că putem utiliza sistemul 2+1 pe sute de kilometri”, a declarat Cătălin Codescu, potrivit sursei citate.