Anchetatorii francezi au descoperit, la capătul unei investigații de zece luni, că numeroase vehicule Diesel poluează mult mai mult decât susțin producătorii europeni, informează The Guardian. Informația a fost dezvăluită de ministerul Mediului din Franța, după luni de investigație, declanșată ca urmare a scandalului ”Dieselgate” privind softul de manipulare a testelor de poluare, instalat la motoarele vehiculelor Volkswagen.
Potrivit raportului realizat de o comisie independentă, aproximativ o treime din cele 86 de vehicule cu motoare diesel care au fost testate produc oxizi de azot la un nivel care depășește cu mult limitele europene. Constatări similare au fost făcute și în urma testelor efectuate de Departamentul britanic pentru transport.
Pe lista în cauză se găsesc modelele Fiat 500X, Volvo V40, Renault Talisman și Espace, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Opel Astra și Mokka.
Experții susțin că nu pot afirma în mod categoric dacă orice producător de autoturisme a folosite software-ul pentru trucarea testelor de poluare. Asta pentru că specialiștii nu au avut acces la programele folosite de producători.
Potrivit reportului citat, modelul Renault Talisman a înregistrat emisii de NOx de 57,6 mg pe kilometru la testele din laborator, față de 926.1mg/km în realitate.
Totuși, în presa franceză există serioase îndoieli că în cazul Renault guvernul va impune eventuale sancțiuni, având în vedere că este vorba despre o companie deținută parțial de stat.
În luna ianuarie, atunci când au fost publicate primele date din raport, reprezentanții Renault au promis că vor pune la punct un ”plan tehnic” pentru a reduce emisiile vehiculelor.
”Renault nu a trișat”, a declarat la momentul respectiv vicepreședintele companiei Thierry Koskas.
Pe de altă parte, directorul Auto Press Club, Didier Laurent, consideră că nu doar Volkswagen a trucat testele de poluare.
”Personal, sunt convins că și alți constructori au putut instala softul cu care să poată trișa și că nu doar cei de la Volkswagen au greșit. Dar trebuie să dovedim asta. Ancheta derulată de experții comisiei nu este suficient de amănunțită pentru a ne permite să stabilim asta. Un lucru este sigur, nivelul emisiilor poluante și al consumului de combustibil declarat în mod oficial de producătorii de mașini este un mare truc. Toată lumea înșală într-un fel sau altul”, a declarat Didier Laurent.
”În acest moment, comisia nu are nicio dovadă cu privire la folosirea de metode ilegale, dar nu exclude această ipoteză, care poate fi confirmată sau infirmată doar în urma unei investigații mai amănunțite”, este concluzia raportului citat.