Airbag-urile Takata sunt extrem de periculoase: Cel puțin 15 persoane au fost ucise de airbag-uri în Franța, una din șapte mașini a fost rechemată în service în SUA. Lista tuturor mașinilor afectate
Se știe de ceva vreme că airbagurile Takata sunt defecte și trebuie schimbate. Doar că, așteptând prea mult timp să facă ceva în acest sens, producătorii sunt responsabili pentru cel puțin 15 decese în Franța și pentru numeroase răniri grave.
Se știe de problema airbag-urilor Takata de 10 ani de zile
Principiul airbagului este acela de a avea un cartuș metalic care să conțină azotat de amoniu. Aceste cristale se transformă în gaz și umflă instantaneu airbag-ul. Substanța în sine este un exploziv.
Problema cu producția de aibag-uri Takata japoneze este că acea capsulă care conține produsul nu este complet impermeabilă. Prin urmare, poate permite pătrunderea umidității.
Acest lucru face ca produsul să fie instabil și îi crește explozivitatea. Acestea sunt două mari probleme pentru că fie airbag-ul se declanșează de la sine fără să aibă nevoie de un șoc prealabil, fie explodează prea tare și rupe capsula metalică. Acest lucru transformă capsula apoi în schije și cioburi de metal.
Până acum, producătorii au avut două opțiuni: să se ocupe de înlocuirea airbag-urilor Takata, sau să tragă de timp. Takata a dat faliment între timp și acum le revine producătorilor să înlocuiască airbag-urile.
În 2024, Stellantis a rechemat automobilele în service lăsând proprietarii într-o confuzie totală după ce le-a cerut șoferilor să nu mai conducă vehiculele, pur și simplu, fără a oferi o soluție imediată.
France Info a documentat diverse mărturii și accidente în care au fost implicate aceste airbag-uri.
Producătorii vor fi urmăriți penal?
Ancheta France Info este foarte detaliată și susținută de mărturii și cazuri. Potrivit France Info, cel puțin 15 decese sunt atribuite unui airbag defect. Cu toate acestea, avertismentele nu au lipsit, iar preocupările legate de firma Takata sunt cunoscute de mai bine de 10 ani.
În sfârșit, autoritățile publice par să se miște puțin. Dacă până acum au lăsat controlul producătorilor, administrațiile au început acum să tragă semnale de alarmă. Astfel, Ministerul Ecologiei din Franța a lansat o campanie de informare și reamintire. Mulți producători sunt afectați, și nu doar Stellantis.
Vești bune pentru proprietarii de Renault, Dacia sau Alpine: nici un airbag Takata pentru ei, nici nitrat de amoniu de altfel.
Este periculos să conduci o mașină dotată cu airbag-uri Takata?
Acum apar tot mai multe întrebări. Este periculos să conduci o mașină afectată de airbag-urile Takata? Răspunsul este da. Clar. Doar că nu se știe foarte clar gradul de periculozitate. De fapt, deteriorarea este cu atât mai rapidă și mai probabilă dacă vehiculul a fost condus într-un mediu umed și cald.
Și atunci când cumpărați un vehicul second hand, cine știe dacă vehiculul nu a fost în aceste zone de „risc”? Și aceasta este o probabilitate de degradare. Domnește incertitudinea.
Cealaltă întrebare este: pot fi dați în judecată producătorii de mașini? Aceștia ar fi putut ignora cu bună știință alertele lansate încă din 2014 privind airbag-urile. În timp, numărul de vehicule care urmează să fie rechemat și reparat scade. Dar numărul de răniți și uciși crește și cel mai probabil vor urma procese numeroase.
Iată lista completă a modelelor afectate
Scandalul airbagurilor defecte Takata afectează multe modele de mașini de 10 ani, inclusiv Citroën C3 și DS3.
Pentru a verifica dacă vehiculul dumneavoastră este afectat, contactați dealer-ul sau utilizați instrumentele online cu numărul de serie (VIN) indicat în documentul de înmatriculare.
Alte autoturisme posibil afectate conform autojurnal.fr
Să începem cu Audi. Dacă aveți unul dintre aceste modele, contactați un dealer pentru informații. Găsim așadar A4 I și II apoi II și III, A5 I, A6 II și III, Q5 I, R8 I și II, TT I și III.
La BMW, modelele afectate sunt: Seria 1 I și II 5, Seria 2 I, Active Tourer I și Gran Tourer, Seria 3 III, IV și V. Este și cazul Seria 4 I, Seria 5 IV și VI. , Seria 6 III. Dar și gama X1 I, X3 I, X3 II, X4 I, X5 I, X5 II și X6 I.
La Citroën și DS, lista este cunoscută și include: C3 II, C4 II, DS3 I, DS4 I și DS5.
Pe partea Ford, găsim Galaxy II, GT II, Mondeo III și IV, Ranger I, Ranger III și S-Max I și II.
În ceea ce privește Honda, găsim Accord VI, VII și VIII, Civic VI, VII, VIII și IX, CR-V I, II, III și IV, FR-V, Insight II, Jazz I, II și III, Legenda IV sau Pârâul: 2004-2005.
De la producătorul german Mercedes, iată modelele de inspectat: Clasa A II, Clasa C II și III, Clasa E IV, Clasa M II, Clasa R, GL I, SLK II (tip 171) sau din nou SLS.
Lista completă conține și alți producători. Acesta este cazul Volkswagen. Modelele notate sunt: Crafter, Eos, Fox, Golf IV, V și VI, Passat V, VI și VII, Passat CC/CC, Polo IV și V, Sharan I și II sau chiar Sus.
Pe partea Toyota, găsim Auris I, Avensis II și Verso, Celica VI, Corolla IX, Hilux VI și VIIl, RAV4 I și II, Starlet V și în final Yaris I, II și III.
La Nissan se verifică Almera II, Almera Tino, Maxima QX, Note I, Pathfinder II, Patrol V, Pick-Up, Terrano II și în final X-Trail I.
Aceeași poveste la Skoda cu mai multe modele afectate. Acesta este cazul Citigo, Fabia II și III, Kodiaq, Octavia III, Rapid, Superb I și III și Yeti.
În cele din urmă, la Seat, Leon 3 și Toledo 4 sunt afectate, în timp ce la Mitsubishi, găsim Colt V, i-MiEV, Pajero Pinin sau chiar Pajero. Land Rover anunță Discovery Sport și Range Rover III.
Fiți conștienți de faptul că și Tesla este afectată de aceste preocupări cu Model S. Așa că fiți vigilenți în cazul unor elemente suspecte.