Aberație fiscală în privința bolizilor hibrid. Deși au motor mare pe benzină, plătesc un impozit foarte mic. Șofer: „Mi s-a zbârlit pielea”
Statul a mărit taxele, dar a uitat de proprietarii de bolizi hibrid, care au dat pe mașini chiar și peste 100.000 de euro, dar plătesc doar câteva zeci de lei impozit, arată Digi24.
În București, mașinile hibrid au o reducere de 95 la sută a impozitului local
Aberația fiscală e nejustificată, mai ales că au parte și de alte facilități. De exemplu, parcarea pentru aceste mașini e gratuită în București.
Codul fiscal prevede că pentru mașinile hibrid, impozitul anual să fie redus cu 50 la sută. Această facilitate poate fi modificată și de consiliile locale, așa cum s-a întâmplat în București, unde mașinile hibrid au o reducere de 95 la sută a impozitului local, iar aceste mașini nu plătesc nici parcarea în Capitală.
Astfel, proprietarii de mașini foarte scumpe ajung să plătească impozite foarte mici. De pildă, potrivit site-ului az1.ro, un model de BMW 45e cu un motor de 3.000 cmc pe benzină și un motor electric cu o putere de aproximativ 320 de CP, mașină ce costă 100 de mii de euro, plătește un impozit anual în București de 115 lei.
Un alt exemplu: pentru un Mercedes AMG GT 63 SE, cu un preț de 200 de mii de euro, o putere totală de 840 de cai putere, impozitul anual este de 290 de lei.
La fel, pentru un Bentley Bentayga de 300 de mii de euro, V6, motor de 3 litri + un motor electric și o putere totală de 449 CP, impozitul anual este de circa 150 de lei.
Bucureștenii consideră această situație revoltătoare. „ 100-200 de lei?! Mi s-a zbârlit pielea, vorbesc serios. Păi, și eu, la mașină de 1.500-2.000 de euro, plătesc de 10 ori?
Cred eu că dacă-ți permiți să dai 100 de mii pe o mașină, să ai și parcare gratuită, cred că ești un smecher, dar eu, că am mașină de 2.000, trebuie să plătesc”, spune un șofer revoltat. „Nu 100 de lei, sigur. Mult mai mult (plătesc impozit)”, spune un alt șofer.
Sarcina fiscală: pentru unii mumă, pentru alții ciumă
„Primăria ar putea să ajute oamenii mult mai săraci care nu-și permit o mașină electrică și ar face mult mai bine”, adaugă el. „În primul rând, trebuie ca legea să respecte Constituția și anume să reflecte o așezare justă a sarcinii fiscale.
Așa cum e acum, în niciun caz nu poți să vorbești de așezare justă a sarcinii fiscale. Nu! Pentru unii mumă, pentru alții ciumă”, comentează Gabriel Biriș, avocat fiscal. În București sunt peste 10.000 de mașini hibride înregistrate la direcțiile de impozite și taxe locale.
În sectorul 3 sunt 7.108, în sectorul 5 sunt 1.898, în sectorul 4 – 2.978, iar de la celelalte primării nu am primit date. „Fiecare program și politică trebuie să aibă un scop foarte clar definit, or nu e foarte clar aici care este scopul.
Dacă scopul este să reducem emisiile de dioxid de carbon, știți foarte bine un hybrid plug-in poluează mult mai puțin decât un hibrid mild, care de regulă, dacă faceți comparația între un autoturism obișnuit, chiar cu o Dacie Logan, o să vedeți că majoritatea autoturismelor pe hibrid mild sunt cam pe aceleași valori de poluare”, spune Reini Stadler, expert în mobilitate urbană. În plus, parcarea pentru aceste mașini e gratuită în parcările publice din București.