Specialiștii trag un semnal de alarmă asupra consumului de margarină, în special la copii și bătrâni. În timp ce produsului i se face tot mai multă publicitate pentru beneficiile pe care le-ar aduce, în special consumat de copii, nutriționiștii vorbesc despre efectele negative pe care le are asupra sănătății.
În plus, ministerul Educației a demarat o anchetă la școala generală numărul 11 acolo unde producătorul unui brand de margarină și-a făcut reclamă. Între timp, CNA a interzis campania de promovare în care Nadia Comăneci face reclamă unui sortiment de margarină.
Margarina, un produs de sinteză obținut prin procese termice, a devenit vedeta publicității în ultima perioadă. Producătorul margarinei tartinabile Rama a umplut canalele media cu reclame în care Nadia Comăneci promovează consumul zilnic al margarinei la copii, drept „mic dejunul campionilor”.
Margarina însă este departe de recomandările specialiștilor. Conform acestora, în prezent rețeta margarinei a fost îmbunătățită, dupa ce în trecut s-a dovedit științific că margarina este cancerigenă. Chiar și așa, consumul frecvent nu este indicat.
”Dacă mănânci când şi când margarină nu ţi se întâmplă absolut nimic. Dar dacă devii un consumator înrăit, consumi în fiecare zi, riscuri există. Eu aş recomanda ca în cazul copiilor să ne ferim de alimente procesate, să mergem pe alimente cât mai naturale, cât mai sănătoase”, susține nutriționistul Șerban Damian.
”Recomandăm ca acest produs să nu fie folosit în mod constant. Faptul că mâncăm o dată margarină nu-i nicio problemă, dar să nu existe, mai ales pentru orgasnismele în creştere şi mă refer aici la copii sau adolescenţi să nu fie în mod constant în dietă. Problema este a grăsimilor transformate, a grăsimilor obţinute, cele nocive, cele care cresc colesterolul, cele care duc la probleme cardiovasculare. Fiind un produs de sinteză, este obţinut prin încălzirea la temperaturi foarte mari. Orice grăsime încălzită la temperatură mare duce la formarea cestor acizi graşi care nu sunt buni pentru sănătate”, susține nutriționistul Lygia Alexandrescu.
Cu toate acestea prin reclamele realizate de Nadia Comăneci, margarina Rama este recomandată în alimentaţia zilnică a minorilor, pentru acizii graşi benefici şi calităţile excepţionale. Fapt contrazis de specialişti.
„Adaosurile la aceste uleiuri care sunt intersterificate, sunt transformate termic, se adaugă un aport de acizi graşi omega trei sau vitamină E. Sunt îmbunătăţite cu anumite vitamine. Sunt practic alimente funcţionale care au fost obţinute prin siteză, dar li s-a adăugat nişte vitamine sau au fost îmbogăţite în mod forţat. Şi fac această îmbogăţire sau adaos de vitamine sau ştiu eu ce mai pun, transformă margarina într-un element, într-un aliment sănătos? Sub nicio formă”, conclude nutriționista.
Cum reclama este sufletul comerţului, producătorul margarinei rama a făcut un pas mai departe. O campanie pentru copii din clasele I-IV. În cadrul acestui proiect, copiii au fost învățați să își pregătească singuri sandvișuri, iar apoi să se înscrie într-un concurs. Festivitatea de premiere a câştigătorilor concursului „Campioni la Mic Dejun” a avut loc pe 20 iunie, la Şcoala Gimnazială Nr. 11 „Ioan Heliade Rădulescu” din Bucureşti. Așa zisa festivitate a fost filmată iar mai apoi promovată la postul TV Antena 1, fără se se facă mențiunea că vorbim de un spot publicitar.
Reacția CNA nu a întârziat. Cele două spoturi de promovare a margarinei care o au ca protagonistă pe Nadia Comăneci au fost interzise, iar postul TV Antena 1 a fost amendat cu 10.000 de lei. Cum acest post de televiziune a încasat bani din reclamă pentru difuzarea clipurilor publicitare și a spotului de promovare filmat într-o instituție de învățământ primar, nu mai este nicio surpriză cauza atacurilor virulente îndreptate împotriva jurnalistului Robert Turcescu, cel care a semnalat inițial situația periculoasă pentru sănătatea copiilor generată de această campanie.
Membrii CNA au considerat că spoturile pentru margarina Rama au încălcat articolul 120, alineatele 2 şi 3 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.
„Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă. În publicitatea pentru alimente adresată minorilor este interzisă folosirea celebrităţilor, personalităţilor sau medicilor. Publicitatea la alimente adresată minorilor este definită în conformitate cu codul de autoreglementare al Consiliului Român pentru Publicitate, depozitar al Codului etic pentru publicitatea adresată copiilor referitoare la produse alimentare”, anunță CNA.
Unilever, producătorul Rama, nu este la prima problemă legată de spoturile și reclama la această margarină tartinabilă. În 2010, CNA a interzis difuzarea pe canalele de televiziune a trei spoturi TV, tot pentru Rama. Într-un din acele trei spoturi apărea aceeași Nadia Comăneci, alături de fiul său.