Preşedintele Traian Băsescu îşi exprimă îngrijorarea faţă de continua decredibilizare a Institutului Cultural Român ca urmare a schimbărilor brutale a conducerilor instituţiei şi a politizării la care USL supune ICR în ultimul an.
„Intenţiile de folosire ca instrument politic a unei instituţii al cărei unic scop este promovarea culturii româneşti în lume, demersurile de politizare a activităţilor pe care ICR le desfăşoară şi a aparatului său de lucru, aşa cum confirmă şi evenimentele din ultimele zile, nu au făcut altceva decât să continue procesul de degradare a imaginii Institutului Cultural Român”, se arată într-un comunicat publicat de Administrația Prezidențială.
Totodată, Traian Băsescu face un apel la adresa conducerea Senatului şi la senatorii USL să înţeleagă importanţa Institutului Cultural Român pentru imaginea culturii româneşti şi a României în lume, să dea dovada unui comportament responsabil şi să înceteze de îndată demersurile de politizare a acestei instituţii culturale.
MAE critică modul în care ICR a cooperat
Și Ministerul Afacerilor Externe a transmis un comunicat în care precizează că a luat act cu surprindere de obstinaţia cu care domnul Andrei Marga transmite public informaţii eronate privind modul în care Institutul Cultural Român a cooperat cu Ministerul Afacerilor Externe, în timpul mandatului domniei sale.
Comunicatul integral transmis de MAE:
Pentru corecta informare a opiniei publice menţionăm că, la solicitarea fostului preşedinte ICR, Andrei Marga, în perioada septembrie 2012 – iunie 2013, au fost retraşi şi trimişi la post un număr de 9 referenţi. De asemenea, în aceeaşi perioadă şi-au încheiat misiunea un număr de 13 directori şi directori adjuncţi, dintre care 5 înainte de încheierea mandatului şi au fost numiţi şi trimişi la post un număr de 15 directori şi directori adjuncţi.
Menţionăm că procedurile de pregătire pentru plecarea la post sunt stabilite de cadrul legal, iar durata parcurgerii acestora nu depinde de voinţa Ministerului Afacerilor Externe. Afirmaţiile privind tergiversarea de către minister a procedurilor sunt făcute fie din neînţelegerea cadrului legal, fie din rea voinţă.
După schimbarea legislaţiei, rolul determinant în revocarea şi numirea la post a directorilor şi directorilor adjuncţi revine Comisiilor de cultură şi politică externă din Senat, Ministerul Afacerilor Externe având doar rolul de avizator.
Facem precizarea că ultimele solicitări în acest sens, în număr de 8 (şase propuneri de numire şi două propuneri de revocare), înaintate de fostul preşedinte ICR, au fost procesate la nivelul Ministerului Afacerilor Externe în mai puţin de o săptămână.
Au existat cazuri în care ICR a solicitat MAE să iniţieze proceduri de numire a unor directori sau directori adjuncţi cu mult timp înaintea expirării mandatelor legale ale actualilor titulari fără avansarea propunerii de retragere anticipată a acestora. MAE nu a dat curs acestui tip de solicitări, venite din partea ICR, întrucât numirea unor directori, cu mult timp înainte de data efectivă a plecării la post, este neuzuală.
Propunerile ICR de schimbare din funcție, adesea chiar la jumătatea mandatului, au fost trimise, o lungă perioadă de timp, către Ministerul Afacerilor Externe fără a fi însoţite, potrivit reglementărilor în vigoare, de o motivație. Ministerul a solicitat constant ICR argumente pentru fundamentarea legală a încetării mandatelor propuse de ICR. Prin urmare, aşa-zisele întârzieri invocate obsesiv de domnul Andrei Marga sunt imputabile direct fostei conduceri a ICR, şi nicidecum MAE.
În ceea ce priveşte situaţia de la ICR Kiev, reiterăm faptul că Ministerul Afacerilor Externe a dat curs de îndată procedurilor presupuse de înfiinţarea acestui nou ICR. Anterior demarării respectivelor proceduri, MAE, potrivit competenţelor, a negociat şi finalizat cu succes cu autoritățile ucrainene acordul bilateral strict necesar promovării procesului de înființare a ICR Kiev. În momentul de faţă ICR Kiev funcţionează ca secţie culturală în cadrul ambasadei, conform acordului.
Este incorectă şi tendenţioasă afirmaţia fostului preşedinte ICR conform căreia neajunsurile în activitatea instituţiei pe care a condus-o s-ar fi datorat întârzierii deschiderii unui nou ICR la Nurenberg. MAE a transmis imediat acordul privind oportunitatea deschiderii unui nou ICR în sudul Germaniei. Urmează să fie luată o decizie privind amplasarea acestuia la Munchen sau la Nurnberg, ambele locaţii fiind, de fapt, propuse de ICR. Este, de asemenea, incorectă afirmaţia potrivit căreia autorităţile germane federale ar fi dat deja acordul lor pentru acest demers. Întrucât acest nou ICR nu are baza legală internă de înființare, este necesară promovarea unei hotărâri de guvern însoțită de fundamentarea corespunzătoare şi identificarea resurselor bugetare care să asigure funcționarea acestuia, în baza acordului Ministerului Finanţelor Publice.
În loc să exprime critici nefondate la adresa instituţiei partenere, fostul preşedinte ICR ar fi putut să-şi manifeste abilitatea managerială gestionând mai eficient cele 17 ICR-uri existente.
Ministerul Afacerilor Externe exprimă regretul că domnul Andrei Marga, fost ministru al Afacerilor Externe pentru o perioadă, preferă să încerce să discrediteze instituţia noastră decât să îşi asume în mod corect şi onest responsabilităţile şi eșecurile pentru activitatea ICR în perioada mandatului domniei sale.
Ministerul Afacerilor Externe va continua să sprijine activitatea ICR în baza competenţelor ce îi revin, potrivit legii şi respectând procedurile şi termenele legale.